Här diskuteras allmänna bilfrågor oavsett märke som inte passar in i övriga forum.

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av lilleman
svärmor hade en saab 900 86a med förgasare hon ligger alltid och glider fram.
hon tyckte alltid att bilen gick mycket bättre när jag eller min fru hade lånat den
och varvat lite mer :lol:

mvh/roger :D
Användarvisningsbild
av halmstaden
Ursäkta OT, men detta påminner mig om en tant i vårt villaområde som någon gång då och då, gick ut och varvade sin vita Saab 99 eller 90, så att det luktade avgaser så in i h***ete :lol: :lol:
Inte alla tanter som gör det. För nåt år sedan eller två så sålde hon den och köpte en BMW 316 E36 - och hon fortsätter med att varva ur !
Men hon kanske hört det att som ovanstående skriver om förgasarmotorer, men hon körde inte mkt annars så jag vet inte.. :D E36 har väl ingen förgasare..
av *pettson*
Bilen ska varvas ur då och då för att inte riskera att kolvringarna bränner fast. Nånting som tyvärr är vanligt på opels ecotec maskiner med flera (saab, äldre volvo 850 mfl). Man behöver inte belasta motorn först, utan helt enkelt köra en växel lägre än normalt. Sen växla ned en växel till efter en stund. Så köra så i 5 min eller nåt. Sen kan man göra några fullgas accellerationer för att avsluta med sin vanliga körning. Med då och då menar nån gång i kvartalet eller nåt.
Bränslesystem v70 awd -97

Hej. Har bytt bränslerören på tank[…]

Jaha, bilen fryser tydligen trots att det är […]

Glädje och kul att så många v&ari[…]

Får undersöka om jag hittar någon[…]