Här diskuteras allmänna bilfrågor oavsett märke som inte passar in i övriga forum.

Moderator: Moderatorer

av JonathanG
Hejsan alla, skriver några rader här i hopp om att någon av er kan hjälpa mig. Tidigt imorse skulle jag åka till jobbet, startade min Golf IV TDI 90 HK Med ALH motorn som gått 12 000 mil.

Tyckte att den startade annorlunda och den kändes lite orkeslös när jag körde iväg, men jag varvade upp lite och den gick som vanligt.

Fortsatte i 100 km/h och c.a 1 mil hemmifrån bröt helvetet lös. Det började brumma i bilen och den blev väldigt orkeslös, nästan ingen respons på gasen. Jag svängde av vägen och lät den stå på tomgång, den lät bra, men den lät Otroligt högt! Knackade som satan, och det lät nästan som att den var ansträngd på nå vis. Efter nån min slog jag av bilen och ringde tjejen. Provade starta igen men nu startade den inte. Provade iofs bara en kort stund. Är det någon som har en aning om vad som kan ha hänt? Får panik :-(
av JonathanG
Kanske det. Jag är mer inne på Luft i bränslesystemet. Det går en transparant slang från dieselfiltret till Dieselpumpen... Och i den slangen är det bubblor... Kan det vara riktigt rätt?
Användarvisningsbild
av yel_low
JonathanG skrev:Kanske det. Jag är mer inne på Luft i bränslesystemet. Det går en transparant slang från dieselfiltret till Dieselpumpen... Och i den slangen är det bubblor... Kan det vara riktigt rätt?

nej ska inte vara luft i slangen, ev jättesmå ENSTAKA bubblor, men inte mkt.
av 945S
Om det är en interferensmotor, dvs om kolvarna gör sallad av ventilerna vid kamremsbrott gör du nog klokast i att kolla så att kamremmen (och dreven) är ok och inte har kuggat över innan du startar igen. Låter i mina öron osannolikt att lite bubblor i bränslet skulle få den att låta så där illa som du beskrev...
av JonathanG
Bilen är i skrivandets stund inne på felsökning på verkstad. Dom trodde att kamremen hade kuggat över. Då blir ju dieselpumpen att stå fel så det borde förklara att bilen gick så konstigt.

Jag tycker inte att de borde blivit ventilsallad då bilen fortfarande gick ända tils jag slog av den. Men vi får se.

Kamremen är bytt för 3000 min sedan. ( 2 år sedan ) på Mekonomen verkstad. På deras hemsida står det att dom lämnar 3 års garanti på reservdelar. Förslag? Är det så att det är remmen så ska jag iaf tala med dem.
av JonathanG
Så här ligger det till. Verkstaden ringde och sa att Vattenpumpen har skurit och remmen har kuggat över.

Men bilen går, men den går jävligt dåligt. Så det verkar som att ventilerna har klarat sig iaf.

Jag åkte till Mekonomen verkstaden som hade utfört Kamremsbytet och dom kunde ju självklart inte hjälpa mig. Ägaren som hade bilen innan hade avstått från vattenpumpsbyte.. Så ska ni byta kamrem, byt för guds skull vattenpumpen också.
Underkänd på avgasrening

Bra tips!

Cupefläkten.

Det är så att jag har en v60 D3 2012. […]

Jag skulle gissa att mångledaren med en dsub[…]

Ojämn gång.

Min XC70 1 -99/00 rullar ojämnt på tom[…]