Här diskuteras allmänna bilfrågor oavsett märke som inte passar in i övriga forum.

Moderator: Moderatorer

av Pehr
Måste erkänna att jag vet nada om hur "vitmotorn" har utvecklats sen den först sattes in i 960 och 850 i början av 1990-talet och fram till våra dagar. Hur mycket är gemensamt mellan Volvos 5-cylindriga motor som finns nu i t.ex. nya V70/S80 med den som satt i 850:n? Är den engelsktillverkade 6:an som finns bl.a. i nya S80 densamma som satt i 960, eller är det en helt annan motor? Fyrorna som fanns i gamla S/V40 är nedlagda har jag förstått.
av *pettson*
Pehr skrev:Måste erkänna att jag vet nada om hur "vitmotorn" har utvecklats sen den först sattes in i 960 och 850 i början av 1990-talet och fram till våra dagar. Hur mycket är gemensamt mellan Volvos 5-cylindriga motor som finns nu i t.ex. nya V70/S80 med den som satt i 850:n? Är den engelsktillverkade 6:an som finns bl.a. i nya S80 densamma som satt i 960, eller är det en helt annan motor? Fyrorna som fanns i gamla S/V40 är nedlagda har jag förstått.
tja.. nu ska vi se. Basmotorn, alltså den som startade projektet är vitsexan i 960. Ur den blev vitfemman, ur den blev vitfyran. Dom är exakt likadana. Sen kom en *ny vitfemma* som är 95% likadan som den i en vanlig 850. Den fick lite lättare vevaxel. Gjutningen gjordes lite annorlunda på några småpunkter men i övrigt densamma. Toppen likaså är i stort sett densamma ifrån 850 tills idag. Det som utvecklats hårt är det runtomkring. Alltså variabla kamaxelstyrningar, insug, grenrör, växellåda och allt som hör ihop med detta. Nya 6:an har jag tyvärr ingen direkt pejl på ännu. Om jag bara kan hitta några gamla bilder från JBs så kan du få se hur utvecklingen mellan 5cyl och 4 cylindrig gick till. (hittade experimentbilar som jag fotade på :D ). Ska leta vidare för att se om jag hittar dom bara..
Edit: har inte hittat mina orginal men scannade ett skivomslag jag gjorde till en av mina verkstadshandböcker. Där ses en vitfemma omgjord till vitfyra.
Bilen har extraktorgrenrör med dubbla förkatalysatorer (som termosar ungefär). Notera insugstillverkningen och spridarslangar o så. :-)-)
Bild
ska även ha på en bil utrustad med peugeout 9" long duction edition dieselmotor.. ;-//
Underkänd på avgasrening

Bra tips!

Cupefläkten.

Det är så att jag har en v60 D3 2012. […]

Jag skulle gissa att mångledaren med en dsub[…]

Ojämn gång.

Min XC70 1 -99/00 rullar ojämnt på tom[…]