Här diskuteras allmänna bilfrågor oavsett märke som inte passar in i övriga forum.

Moderator: Moderatorer

945S skrev:
855glt-97 skrev:Hade det i min gamla 740 och jag tyckte att det släppte igenom så mycket skit bara efter ett par veckor, men det kan ju ha varit jag som haft otur med just det filtret. Men om biltemas cupe filter är ok så kanske man skulle ta sig till Volvo och köpa en hållare för filtret och montera in det. Kan vara rätt skönt att slippa lite pollen
Vänta nu, finns det kupéfilter i 740 (och 940)? Jag hade fått för mig att det inte fanns. Biltema har iaf inget till 7-9-serien.
Sorry var lite för trött igår, menade att jag prövat biltemas luftfilter i min 740 och tänkte om cupefilter håller samma klass som luftfilter så e det inget för mig.
Är Biltemas luftfilter dåliga?! Hur vet du de? Om det hade så dålig passform så att det släppte igenom luft vid sidan om filtret så skulle jag lämnat tillbaka filtret och inte monterat det. För då är det ju ett tillverkningsfel.
Även om nu Biltemas luftfilter inte skulle vara lika bra så har man ju råd att byta minst dubbelt så ofta, och det tar ju inte mer än 5 min att byta.

Hur ofta ska man byta cupefilter? Tycker ni det är värt att lägga extra pengar på kolfilter? (hur mycket extra det nu är)
Användarvisningsbild
av Funk
Tomas88 skrev:Är Biltemas luftfilter dåliga?! Hur vet du de? Om det hade så dålig passform så att det släppte igenom luft vid sidan om filtret så skulle jag lämnat tillbaka filtret och inte monterat det. För då är det ju ett tillverkningsfel.
Även om nu Biltemas luftfilter inte skulle vara lika bra så har man ju råd att byta minst dubbelt så ofta, och det tar ju inte mer än 5 min att byta.

Hur ofta ska man byta cupefilter? Tycker ni det är värt att lägga extra pengar på kolfilter? (hur mycket extra det nu är)
Jag tycker inte det värt att köpa original kolfilter, tror att det kostade runt 500:- till S60 sist jag kollade...

/Thomas
av 945S
Jag är också intresserad av av vad det är för fel på Biltemas luftfilter. Jag har använt dem i ett antal bilar och de verkar passa bra så vitt jag kan se.

Går det för övrigt att eftermontera kupéfilter i en 940? Ibland om man hamnar bakom någon gammal rykande diesel vore det rätt kul att ha... Var tas luften in? Tänkte om man kunde pula dit något passande filter från en annan modell.
945S skrev:Jag är också intresserad av av vad det är för fel på Biltemas luftfilter. Jag har använt dem i ett antal bilar och de verkar passa bra så vitt jag kan se.

Går det för övrigt att eftermontera kupéfilter i en 940? Ibland om man hamnar bakom någon gammal rykande diesel vore det rätt kul att ha... Var tas luften in? Tänkte om man kunde pula dit något passande filter från en annan modell.
Tyckte att det hade dålig passform och släppte igenom skit, men det var kanske bara jag som hade otur med det filtret
945S skrev:
Jag har för mig att farsan gjorde det i sin 940 på den tiden han hade en sån, men är inte helt säker. Vet att vi bytte nåt filter som satt under plåten vid vindrutan. Var ett riktigt pyssel att få bort och tillbaka den plåten kommer jag ihåg.
av 945S
855glt-97: Ok, måndagsex finns det säkert gott om hos Biltemas filter men med tanke på priset (och enkelheten med att kunna få tag på det på helgen t ex) tycker jag att det är värt risken. Man bör ju kunna se om det är skadat innan man monterar det iaf så man inte riskerar skada motorn. Man kan ju köpa två och slänga det ena om det råkar vara kass :-).

Stupid-Flanders: Aha, ok det låter ju logiskt, behöver byta den där plåten pga rost ändå snart så jag får väl passa på och ta en titt då.
945S skrev:855glt-97: Ok, måndagsex finns det säkert gott om hos Biltemas filter men med tanke på priset (och enkelheten med att kunna få tag på det på helgen t ex) tycker jag att det är värt risken. Man bör ju kunna se om det är skadat innan man monterar det iaf så man inte riskerar skada motorn. Man kan ju köpa två och slänga det ena om det råkar vara kass :-).
Ja eller så sparar man kvittot och lämnar tillbaka filtret om det skulle visa sig vara fel på det.
Underkänd på avgasrening

Bra tips!

Cupefläkten.

Det är så att jag har en v60 D3 2012. […]

Jag skulle gissa att mångledaren med en dsub[…]

Ojämn gång.

Min XC70 1 -99/00 rullar ojämnt på tom[…]