Här diskuteras allmänna bilfrågor oavsett märke som inte passar in i övriga forum.

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av vetten
Finns det någon här som kan hjälpa mej med ett litet problem? Problemet är på en kompis bil en -65 års Cheva Malibu med 350 V8. Han envisas med att köra den utan termostat eftersom han påstår att den går varm annars, jag däremot menar att den inte kommer att gå varmare med rätt sorts termostat eftersom den kommer att hålla en jämnare temp då, sen är det alltid så att när han stänger av motorn så trycker den ut vatten genom överfyllnadsröret men bara när han stänger av motorn inte om bilen står på tomgång. Kan detta bero på avsaknad av termostat som gör att den kan trycka ur nån liter vatten? Jag har fått för mej att just termostaten också fungerar som nån sorts backventil till kylsystemet så att den inte ska kunna trycka ur vatten, tilläggas bör att hittills så har inte motorn kokat nån gång. Finns det någon hjälpsam och kunnig själ därute som kan bidra med kunskap i detta ämne :mrgreen:
Användarvisningsbild
av Janne3
En fråga är kylaren fräsh så att inte en massa kanaler är igenlödda , eller kanske den är bytt någon gång till en för liten??, eventuellt sätt dit termostaten och montera elfläckt med egen termostat för extra säkerhet , kan aldrig va bra att ha för låg motortemp
Användarvisningsbild
av vetten
Ja :D det har jag också varit inne på. Men :roll: Kan det vara så att termostaten fungerar som någon sorts backventil ? jag menar så att den stänger av för baksug för det känns lite fel att den inte kokar när man har motorn igång och sen trycker tillbaks ? Det är bara min tanke och en elfläkt, det har jag sagt att han ska montera och om jag känner min kompis rätt :-O) så får det väl bli jag eller nån annan av hans kompisar som får hjälpa han med det och det ska vi också göra. MEN varför trycka tillbaks vattnet när den INTE kokar ?:-/ det måste ju bero på något ?:-/
Jo jag har skruvat V8 förr men inte haft det felet :roll: ?:-/
HJÄLP SNÄLLA :wink:
Senast redigerad av 1 vetten, redigerad totalt 0 gånger.
Användarvisningsbild
av Funk
Som regel kyler det bättre utan termostat på tomgång, men bara då.. Vid lite varv så rusar vattnet för fort genom systemet, vilket leder till att motorn inte hinner lämna värme till vattnet, och kylaren inte hinner kyla. Detta kan leda till högre temp i vissa delar av motorn. Värt att komma ihåg är att det är tempen på vattnet man mäter så det är inte helt rättvisande, delar av motorn kan fortfarande gå varmt.

Att den trycker ut vatten kan bero på kokning på enstaka ställen i vattenkanalerna. Är det inte ett kysystem med expansionstank så kan det även vara läge att kolla så locket till kylaren är OK, kanske fjädertätningen också är från -65 och har gjort sitt..

/Thomas
Användarvisningsbild
av camaro69
Hallå vetten.

Om inte jag är helt felunderrättad så fanns inte 350 motorn som original 1965. Tillverkningen startade 1967 och kom i dom flesta Cheva modeller av MY1968.

Personligen skulle jag aldrig köra utan termostat då motorn utsätts för ett större slitage då den inte når optimal arbetstemperatur. Dessutom ökar bränsleförbrukningen.

Problemet är nog att kylsystemet är igenslammat. Dags för kylarrens och spolning av blocket. Pluggen sitter på högersidan av blocket nertill. Ibland är det så igenbeckat att du måste sticka en mejsel i smörjan efter att ha tagit ut pluggen.

Dock i samband med cruisingrundor med stillastånde kö, räcker knappt den bästa bil utan elfläkt. Så ett stalltips är att skaffa en elfläkt som kan startas manuellt från kupén för att slippa problem.

Dessutom som annan skribent varit inne på. Skaffa nytt kylarlock.
Användarvisningsbild
av vetten
Jo men TACK för svaren :D Jag gav honom länken idag så han fick läsa själv och kylarlock + igenomspolning av kylaren hade han redan gjort, men inte motorblocket + att han kör utan termostat som jag hela tiden sagt att man nog bör göra för optimal kylning hade han inte men som jag tänker se till att han gör. Ja sen får vi se hur det funkar och en manuell elfläkt är på G. så jag hoppas att allt blir bra sen :D Annars återkommer jag med mer frågor.
Det bästa med detta forum det är att man oftast får svar och för det mesta som nu BRA sådana :D
Så återigen mina vänner TACK för att ni finns och dessutom svarar.
Användarvisningsbild
av vetten
Hej Kompisar :D Jo jag vill bara tacka för den hjälp jag har fått på min fråga :D
Jo dom som svarade sa att "kolla kylarlock" men noggran som man är så började vi med att spola rent kylare och motorblock men utan önskar resultat :shock: så vad göra? Jo ur med locket och fram med måttsticka och vad upptäcker vi då? Jo! Locket inklusive fjäder är 19mm medans håldjupet på hålet i påfyllningen där locket sitter är 20mm, alltså 1mm för kort och det ska ju trycka ner lite så att det tätar så vad göra? Inget lock som är rätt men med lite tankeverksamhet så varför inte testa med att lägga något mellan som höjer botter lite så att det blir lite press mot hålet i påfyllningen, så ut och leta efter något att klippa en packning att lägga mellan, hittade en bit 3mm gummi som vi klippte en packning av att lägga mellan och vad tror ni hände då när det blev lite spänn på lockfjädern ?:-/ Jo det blev tätt, inte en droppe vatten som vill ut så idag satte vi dit en ny termostat och allt verkar funka :lol: Jo felet satt nog i att locket var för "kort" och inte orkade hålla emot det tryck som alltid uppstår i ett kylsystem.
Så åter igen TACK för utan er och dom svar jag fick på frågan hade det säkert tagit längre tid att komma på detta :mrgreen: Bilen kokar inte, den spyr inte ut vatten när den stängs av utan funkar perfekt och det utan att vara en Volvo utan en Cheva 350 V8 men utan era svar hade vi nog fått leta en bra lång stund till.
Så än en gång TACK för utan era tips så hade det säkert blivit svårare att lösa problemet ?:-/
Användarvisningsbild
av camaro69
Härligt vetten.

Skönt att det löste sig.
Blir det kanske en vända till Västerås (Power Big Meet) nästa helg då bilen fungerar?
Power är något man inte missar. Kulturen måste bevaras. 8)
Användarvisningsbild
av vetten
Ja eftersom det inte är min bil vi snackar om så vet jag inte men om jag får bestämma så skulle det vara kul med en tur dit, det är ju trots allt inte mer än 8 mil dit.
Sen va det ju kul att skruva V8 igen för det var ett tag sen sist, men en sak är säkert och det är :-O) att det är ju inte speciellt trång att komma år i motorrummet på en jänkare om man som jag är van att skruva 480tic med ALL utrustning under huven.
Vi får se men kanske vi ses i V-ås men då tar nog jag min egen sommarleksak även om det inte är en jänk nämligen 480-in :lol: HeHe :lol:
Och som du säger "Kulturen måste bevaras"
Underkänd på avgasrening

Bra tips!

Cupefläkten.

Det är så att jag har en v60 D3 2012. […]

Jag skulle gissa att mångledaren med en dsub[…]

Ojämn gång.

Min XC70 1 -99/00 rullar ojämnt på tom[…]