S60AWD2.5T skrev:camaro69 skrev:Självklart så går det att få fram sådana uppgifter hur lätt som helst.
Sverige "lider av" offenlighetsprincipen. Det går att ta fram varenda uppgift i alla register, och det är inte någon sekretess, om det inte är till men för den uppgifterna gäller.
Inkomster, fastighetsinnehav, skulder, fordonsinnehav med mera, med mera. Allt går att få fram på laglig väg. Det är tjänstemännens skyldighet att lämna ut uppgifter och man ska inte behöva fjäska för att få ut uppgifterna.
Sekretesslagen är synnerligen urvattnad.
Några som dock använder sekretesslagen åt "galet" håll är vissa inom sjukvården. För där kan du inte få reda på om din svårt sjuke närmast anhörig finns, även om du kan personnummer m m.
Var tror ni journalister m fl får sina uppgifter. Jo, ur offenliga register som vi korkade "blåögda" svenskar accepterar.
Sen är en del rädda för FRA och signalspaning. Jag anser att delar av vår "offentlighet" är till större skada för den enskilde.
Du har några sakfel i ditt inlägg!!
Skulder kan du INTE se i offentliga register, där råder banksekretessen.
Du skriver också "alla register" och det är fel. ta t.ex. försäkringskassan där är det stopp.
Sekretesslagen inom vården används oftast helt rätt. Om vårdtagaren säger nej så är det nej även till anhöriga.
Om vårdtagaren inte kan säga något är det enbart närmat anhöriga och då skall man motringa.
Om ofentlighetsprincipen är bra eller inte, jo jag tycker den är mestadels bra.
Men som sagt vägverkets register är offentligt. Dessutom kan du köpa utdrag t.ex. alla som äger en Skoda rapid av 68års modell.
Sakfel och sakfel.
Jag skrev offentliga register.
Bankernas register är inte offentliga. Var tror du journaliserna hämtar sina uppgifter om skulder? Jo, hos Krono-Kalle.
Men i offentliga register kan du exempelvis se hur mycket pantbrev som är uttaget på en fastighet och köpeskilling m m.
"Det går att ta fram varenda uppgift i alla register, och det är inte någon sekretess, om det inte är till
men för den uppgifterna gäller." Ex Försäkringkassan, Soc, Polisen, m fl.
Tror inte att jag har något sakfel i detta. Men rätta mig gärna.