Här diskuteras allmänna bilfrågor oavsett märke som inte passar in i övriga forum.

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av vetten
Jag brukar lägga 0,1 extra på vänstersidan för att kompensera mina 100kg eftersom jag till 99% åker själv, men det kanske är fel, tycker dock att bilen känns bättre då, men det kan ju vara inbillning :-O) sen kan man ju styra med lufttrycket bak/fram för att ändra under/överstyrning lite. :mrgreen:
Användarvisningsbild
av PaNi
Detta måste testas! Jag tryckte i 3,0 kg i däcken idag, återkommer om ett par veckor med testresultat. Kör V70 D5 MY06 på fyra Continental "ContiSport 3" 225/45 R17.
Användarvisningsbild
av Barkbiten
krippa skrev:Jag åkte Stockholm-Åre på lågt tryck (det som står på dörrstolpen, kommer inte ihåg hur mycket) och sen hem Åre-Stockholm med högt tryck (det som kallas ECO enligt dörrstolpen). Det skilde 1 dl diesel per mil till ECO-tryckets fördel.

Jag hade förväntat mig större skillnad faktiskt.

Intressant men jag tror dock inte att man kan avgöra skillnaden så enkelt. När jag åker samma sträcka brukar det skilja rejält beroende på vilket håll jag åker även fast jag har identiska förutsättningar vad gäller bilen. Det är yttre faktorer som påverkar mer tror jag. Tex väder och vind, samt om Du tex åker upp för fjället eller ner för fjället.

För att få en mer rättvisande bild behöver man nog köra en längre period och försöka hitta något snitt där?

Ett annat tips är att lämna in bilen på en skicklig hjulinställare...många åker runt med dålig hjulinställning och obalans i däcken utan att tänka på det. Pröva att justera till optimala värden och bilen kommer att gå som en dröm - även i högre farter (om det var dåligt inställt från början).

Jag tror även denna inställning påverkar hur däcken slits och förmodligen därmed även hur mycket bränsle som går åt.

Får undersöka om jag hittar någon[…]

Vad läser du felkod med?

Igår fick det bli byte av spolarna på […]

Cupefläkten.

Tänkte om det kunde ha något med det […]