Här diskuteras allmänna bilfrågor oavsett märke som inte passar in i övriga forum.

Moderator: Moderatorer

Här kommer något mycket intressant.
Hade ett test av 7 olika manometrar i helgen.
Lokala mecken fyllde på bilen till 2.6 bar med en manometer som kostar 3500kr, minns inte märket. Den känns pålitlig kan jag tycka.
Väl hemma i garaget med 2 andra grannar testade vi de olika modellerna som vi hade till förfogande.
Testet gjordes efter ett par timmar för att försäkra mig om att däcket kallnat och liknade det vid verkstaden, allt för att få rättvist utslag.

Samtliga visade käpprätt åt h-e.... Allt från digitala och analoga tryckmätare samt ett par däckpåfyllare från kompressor.
Slog ju fel åt alla håll. Tex en manometer visade 1.4 bar när verkliga trycket var 2.6.
En annan visade 3.4 bar ist för 2.6. Jösses vilken djungel och vilka skitgrejer det finns på marknaden
Blir nog till o köpa en dyrare modell framöver.

Någon som har tips på väl fungerande manometer??
Oj, aj.. Att mina mätare visar olika vet jag men det brukar inte diffa mer än 0.1-0.2 bar. Kanske läge att ta med allihop och kolla mot mackens mätare, den borde väl vara kalibrerad? Men sen förmodligen misshandlad i daglig användning :oops: Låter jobbigt att åka runt till stans alla mackar och ta medelvärdet :-D

Googlar man på däcktryckmätare test så dyker det upp saker. Finns uppenbarligen bra grejer men de lär kosta därefter.
https://www.testkollen.se/dacktrycksmatare/

Om man drar en vattenslang upp till taknocken borde man kunna fixa en hyfsat exakt kalibreringsnormal, 10.00 m vattenpelare ska ju ge 1.000 bar övertryck per definition. Men man vill förstås inte få in vatten i sina manometrar, man måste fixa en mellansträcka med bara luft på något bra sätt
Noggrannheten hos diverse sådana mätare är inte mycket att hurra för. Att en vanlig bensinstation skulle kalibrera sina mätare, det tror jag aldrig händer. Ger de utslag alls får det vara bra nog.

Se till att ha ett U på slutet, där du kopplar in manometern, så kan du ha din vattenpelare ansluten till andra änden utan att vattnet kommer in i manometern. Noga räknat är det 10,20 m vattenpelare som ger 1,00 bar.
Bakaxelutväxling V70II

Aha! visst ja..den... :-D

Radio pausad

I landsproblem men varje gång jag kör i[…]

Multirem & glykolfråga

En fråga till, vart finns de avtappning f&ou[…]

Släpper vatten

Kör försiktigt med den, det kan vara top[…]