Här diskuteras allmänna bilfrågor oavsett märke som inte passar in i övriga forum.

Moderator: Moderatorer

apersson850 skrev: Vad är det för en husvagn? Hur mycket förbrukar en sån bil om man kör utan husvagn?
1.5-1.8 nånstans sommartid
apersson850 skrev: Igår, 12:11 Det är ju ändå en ganska sansad förbrukning, även om vagnen nu är liten. Vad är det för en husvagn? Hur mycket förbrukar en sån bil om man kör utan husvagn? Jag spanade lite och det verkar som att max släpvagnsvikt för en sådan bil bara är 1000 kg. Det gör förstås att den är totalt oanvändbar för mig.
Det är en Eriba 430 där vi valde totalvikt 1000kg för att matcha bilen. Ganska slimmad modell.
Vi har ett hus hemma så på semestern har vi inget behov av att släpa med oss halva bohaget.

Utan husvagn landar vi runt 160Wh/km på en europaresa över 450-500mil.

Förra husvagnsresan för 2 år sedan till Kroatien/Italien slutade på 238Wh/km över 450mil, helt ok.
IMG_6037.jpeg
IMG_6037.jpeg (525.18 KiB) Visad 185 gånger
para skrev: Igår, 15:16
apersson850 skrev: Igår, 12:11 Det är ju ändå en ganska sansad förbrukning, även om vagnen nu är liten. Vad är det för en husvagn? Hur mycket förbrukar en sån bil om man kör utan husvagn? Jag spanade lite och det verkar som att max släpvagnsvikt för en sådan bil bara är 1000 kg. Det gör förstås att den är totalt oanvändbar för mig.
Det är en Eriba 430 där vi valde totalvikt 1000kg för att matcha bilen. Ganska slimmad modell.
Vi har ett hus hemma så på semestern har vi inget behov av att släpa med oss halva bohaget.

Utan husvagn landar vi runt 160Wh/km på en europaresa över 450-500mil.

Förra husvagnsresan för 2 år sedan till Kroatien/Italien slutade på 238Wh/km över 450mil, helt ok.

IMG_6037.jpeg
Vilken fin/charmig husvagn 👍🙂
para skrev:Det är en Eriba 430 där vi valde totalvikt 1000kg för att matcha bilen. Ganska slimmad modell.
Jaha, det förklarar ju den i mitt tycke märkligt låga förbrukningen.

Det enda jag inte förstod är vad huset hemma har med saken att göra? Jag har också ett hus hemma, men det kan jag inte vara i när jag är ute med husvagnen.

Hur är det med laddningsmöjligheter med påkopplad husvagn söderöver? Här i Sverige är det ganska sällsynt, vad jag har sett när jag tänkt på att titta efter.
Erik Å skrev:Prislapp? :-D
Dagens Porsche Cayenne verkar börja på ungefär 1,5 miljoner och kan kosta över två.
Men en dragvikt på 3500 kg behöver man inte mer än till speciella ting, typ flytta mindre grävmaskiner och sånt. Vilket ofta görs med något slags pickup ändå.

Släpvagnsvikt på 1800 kg ser jag som minsta användbara på en bil. De vi har idag har 2100 resp. 2700 kg.
apersson850 skrev:Men en dragvikt på 3500 kg behöver man inte mer än till speciella ting, typ flytta mindre grävmaskiner och sånt. Vilket ofta görs med något slags pickup ändå.
Så är det. Men det kom som önskemål tidigare. Ska man sätta det i perspektiv så kostar inte en dieselbil som kan dra 3.5ton särskilt lite heller längre. En XC90 kostar miljonen och den kan inte dra det. En X5 för samma pengar får dra 2.7t. Range Rover ska vi liksom inte prata om vad de kostar. USA pickisar också.
apersson850 skrev: Igår, 19:00
para skrev:Det är en Eriba 430 där vi valde totalvikt 1000kg för att matcha bilen. Ganska slimmad modell.
Jaha, det förklarar ju den i mitt tycke märkligt låga förbrukningen.

Det enda jag inte förstod är vad huset hemma har med saken att göra? Jag har också ett hus hemma, men det kan jag inte vara i när jag är ute med husvagnen.

Hur är det med laddningsmöjligheter med påkopplad husvagn söderöver? Här i Sverige är det ganska sällsynt, vad jag har sett när jag tänkt på att titta efter.
Påkopplad vagn funkar överallt men beror på hur mycket folk det är. Nästan alla tesla-stationer har nån plats där påkopplad vagn funkar men ibland blockeras den av andra. Samma i sverige som söder ut. Vi kopplar väl loss varannan gång kanske.
Kommentaren om huset var väl en reflektion om din kommentar om tramsigt låga totalvikter eller vad du nu skrev. Vi har nog inte samma behov som dig av att ta med så mycket grejer på semestern typ tv och hörnsoffa.
En liten TV har jag men annars är det inte så mycket vi har med i vagnen. Lastvikten är bara 200 kg, Mat och kläder, torkvinda och cyklar, handdukar och vatten så är det snart fullt. Men totalvikten är 1700 kg vilket behövs för att få en rimligt byggd vagn med vettig plats inuti och två bra sängar.
Vagnen ska kunna fungera som litet sekretariat eller första hjälpen-stuga också. Tre veckor är det längsta vi varit iväg i ett sträck.
Bord, stolar, förtält, verktygslåda, kamera och ibland två paddelbrädor får åka i bilen.

Jag har i alla fall sett åtskilliga laddplatser där man inte kan stå med kopplad vagn utan att den står rätt ut i området där man ska köra. Struntar man i det kan man förstås ladda ändå.
apersson850 skrev:Jag har i alla fall sett åtskilliga laddplatser där man inte kan stå med kopplad vagn utan att den står rätt ut i området där man ska köra. Struntar man i det kan man förstås ladda ändå.
Är det lugnt så brukar det mesta lösa sig. Är det fullsatt och mitt i semestern blir man nog lynchad om man ställer sig och blockar halva laddstationen med sin husvagn.

Jag har bara åkt med husvagn några gånger men är det ett sånt elände att koppla loss vagnen? Jag vill minnas att det var en manöver på 5 minuter sist jag gjorde det. Alla bilar har ju backkamera numera så man hamnar ju inom någon centimeter varje gång.
  • 1
  • 440
  • 441
  • 442
  • 443
  • 444
S40 1.8f ac problem

Hoppas han vet vad han gör. Systemet fylls me[…]

Börja med att ta loss vakuumslangen (den klen[…]

Problem med trafikinformation RTTI

Jodå. Titta mellan skyltarna om förbjud[…]

Snowcap volvo 240