Här diskuteras allmänna bilfrågor oavsett märke som inte passar in i övriga forum.

Moderator: Moderatorer

apersson850 skrev:
para skrev:Semestern börjar idag så inatt rullar vi iväg med elbil och husvagn mot Frankrike och Italien.
Tänkte 87mil första dagen från Göteborg till Soltau och räknar då med 3 laddstopp. Helt ok på 11h ren körning. Har bara en 1000kg vagn.
Vad är det för elbil du har?
Vore intressant att höra vad genomsnittsförbrukningen blir på resan, även med den lilla husvagnen. Det är det som är problemet med många av de tester som ändå görs (de är inte så många, totalt sett) att de ofta görs med tramsigt små vagnar.
Såg siffror (foto på skärm) från någon som i dagarna kört med Polestar 4 och en 1500 kg vagn. Förbrukning 3,74 kWh/mil.

Nu är ju det givetvis, med dina mått, en tramsigt liten vagn.

Och resan gjordes inte heller i minus 42.

Så det är ju inte på något sätt representativa siffror för din vardagskörning.

Men det kan ju ge andra en fingervisning.

Skickat från min iPhone med Tapatalk
joysam skrev:Såg siffror (foto på skärm) från någon som i dagarna kört med Polestar 4 och en 1500 kg vagn. Förbrukning 3,74 kWh/mil.
Den förbrukningen är fullt rimlig och inom vad man kan förvänta sig.
Lövet skrev:
joysam skrev:Såg siffror (foto på skärm) från någon som i dagarna kört med Polestar 4 och en 1500 kg vagn. Förbrukning 3,74 kWh/mil.
Den förbrukningen är fullt rimlig och inom vad man kan förvänta sig.
Med en PS4 kan man då anta att det inte är orimligt med drygt 20-25 mil innan det finns behov av laddning.

PS4 har ju en hygglig laddkurva så ett laddstopp borde inte ta så lång tid.

Tidigare inlägg om att det krävs en extra övernattning för att kunna köra 60 mil med husvagn kan ju än en gång avfärdas som anekdotisk bevisföring.

joysam skrev: Igår, 14:30 Tidigare inlägg om att det krävs en extra övernattning för att kunna köra 60 mil med husvagn kan ju än en gång avfärdas som anekdotisk bevisföring.

Då handlade det ju om problem som att man inte kunde ladda där man stannade för att äta, och glesbyggd med begränsad möjlighet för snabbladdning.
Saker som ändå håller på att ändras i takt med utbyggnaden av laddplatser, och/eller går att anpassa sig till.
joysam skrev:Den resan var rimligt kall de första 15 milen, om förbrukningen nu skulle ha skenat så mycket som du (eller om det nu var din kusinsvågers svärfar) försöker hävda att den gör, hur kunde jag då ha el nog för återstående 35 mil?
Uppenbart har du inte erfarenhet av att köra din elbil när det är kallt. Alltså kallt på riktigt, inte en tur när det som lägst var ner på -17. Jag litar nog mer på de som faktiskt provat det.

De tester jag känner till av räckvidd vid kyla så är det få som gjorts när det är kallt. Det är kring 0 till minus 10 som testats. Vid minus 10 så är det bara de elbilar med absolut längst räckvidd (typ Tesla, Polestar 3-4) som kommit över 50 mil. Det med ytterst liten marginal. Det är högst tvivelaktigt att de kommer över 50 mil vid ännu lägre temperatur.

Vi kan öppna upp frågan till forumet -- känner någon till något exempel där en elbil kommit över 50 mil i under minus 17 grader?
Malmstroem skrev:
joysam skrev:Den resan var rimligt kall de första 15 milen, om förbrukningen nu skulle ha skenat så mycket som du (eller om det nu var din kusinsvågers svärfar) försöker hävda att den gör, hur kunde jag då ha el nog för återstående 35 mil?
Uppenbart har du inte erfarenhet av att köra din elbil när det är kallt. Alltså kallt på riktigt, inte en tur när det som lägst var ner på -17. Jag litar nog mer på de som faktiskt provat det.

De tester jag känner till av räckvidd vid kyla så är det få som gjorts när det är kallt. Det är kring 0 till minus 10 som testats. Vid minus 10 så är det bara de elbilar med absolut längst räckvidd (typ Tesla, Polestar 3-4) som kommit över 50 mil. Det med ytterst liten marginal. Det är högst tvivelaktigt att de kommer över 50 mil vid ännu lägre temperatur.

Vi kan öppna upp frågan till forumet -- känner någon till något exempel där en elbil kommit över 50 mil i under minus 17 grader?
Vi kan också ställa frågan om någon kör som OCE-bil på deklarerad förbrukning när det är minus 17.

Jag har givetvis erfarenhet av att köra bilen i temperaturer under minus 17 men vid de tillfällena har jag inte haft behov av att köra särskilt långt och eftersom jag vet hur bra elbilarna jag haft fungerar i kyla så har jag inte satt mig och gjort några räckviddatester bara fle att du och ett gäng till tror att bilarna plötsligt bara går 15 mil på vintern.

Jag gjorde aldrig några sådana tester när jag körde ICE-bilar heller.

Och jag tror inte att du kommer tro någon som säger att elbil inte förlorar 50% av räckvidden vid minus 25.
Men du kommer tro alla dom säger att de någon gång hört talas om någon som minsann tappade 65 % av räckvidden vid minus 22.

Det är sedan länge en vetenskaplig sanning att litium-batterier inte hanterar riktigt låga temperatur väl. Se t.ex:
https://www6.slac.stanford.edu/news/202 ... erformance

Det arbetas med att förbättra prestanda vid låga temperaturer. Se nedan för ett exempel på utvecklingen. Dessa batterier finns inte ännu i bilar:
https://news.umich.edu/charging-electri ... ing-temps/

Jag är en alldeles för faktaorienterad person för att tro på folks påståenden. T.ex. tror jag inte att de elbilar som finns idag kör 50 mil i minus 17 på en laddning. Den tron är baserad på en i alla fall hyfsad teknisk förståelse. Utvecklingen går framåt, och det kommer med stor sannolikhet att komma elbilar som klarar det i framtiden. Men idag är kyla ett problem.

Jag har släktingar som bor i Vittangi. Lägsta temperaturen där under 2024 var där -44,6. Det är oftast flera veckor om året där temperaturen ligger under -30. Ur det perspektivet blir det lite löjeväckande när någon hävdar att elbilar fungerar bra i kyla, och de minsann kört 50 mil i minus 17.

Jag väntar fortfarande på att bli motbevisad på att dagens elbilar rullar 50 mil i minus 17 eller kallare. Jag har ingenting emot att lära mig nya saker.
Malmstroem skrev:Det är sedan länge en vetenskaplig sanning att litium-batterier inte hanterar riktigt låga temperatur väl. Se t.ex:
https://www6.slac.stanford.edu/news/202 ... erformance

Det arbetas med att förbättra prestanda vid låga temperaturer. Se nedan för ett exempel på utvecklingen. Dessa batterier finns inte ännu i bilar:
https://news.umich.edu/charging-electri ... ing-temps/

Jag är en alldeles för faktaorienterad person för att tro på folks påståenden. T.ex. tror jag inte att de elbilar som finns idag kör 50 mil i minus 17 på en laddning. Den tron är baserad på en i alla fall hyfsad teknisk förståelse. Utvecklingen går framåt, och det kommer med stor sannolikhet att komma elbilar som klarar det i framtiden. Men idag är kyla ett problem.

Jag har släktingar som bor i Vittangi. Lägsta temperaturen där under 2024 var där -44,6. Det är oftast flera veckor om året där temperaturen ligger under -30. Ur det perspektivet blir det lite löjeväckande när någon hävdar att elbilar fungerar bra i kyla, och de minsann kört 50 mil i minus 17.

Jag väntar fortfarande på att bli motbevisad på att dagens elbilar rullar 50 mil i minus 17 eller kallare. Jag har ingenting emot att lära mig nya saker.
I de tempeearurerna får de kunnige igång sin ICE, bättre då att ha en elbil som åtminstone kan ta dem några sträckor, om än kortare än normalt.

En Tesla 3 LR RWD har idag en räckvidd på 702 km, WLTP.

Skulle inte bli förvånad om den kan köras kring, och över, 50 mil på en laddning vid minus 17.

Givetvis fulladdad och uppvärmd vid start.

Med lite tanke bakom eco-körningen så borde det inte vara omöjligt.

Men visst, ska du ha 25 grader i kupén, 120 km/h och skotersläpet bakpå, då blir det utmanande.

Räckvidden för Tesla 3 är testad i -2 till -10 2024. Redan där får den problem att klara 50 mil. Se nedan:
https://www.naf.no/elbil/elprix-nytt/elprix-vinter-2024

Vid lägre temperatur går det åt betydligt mer energi för att värma upp både batteriet och kupen. Jag vet att jag normalt sätt inte sitter och fryser i bilen. Det är naturligtvis är det fritt fram för andra att göra det.

Notera att bilarna kördes helt tomma. Är det kallt på vintern är det inte något jag gör vare sig med elbil eller ICE-bil. Om något händer så föredrar jag vissa marginaler.

Jag väntar med spänning på att någon kan visa att det inte är omöjligt att ta sig över 50 mil med i temperatur under minus 17.
Malmstroem skrev:Räckvidden för Tesla 3 är testad i -2 till -10 2024. Redan där får den problem att klara 50 mil. Se nedan:

Vid lägre temperatur går det åt betydligt mer energi för att värma upp både batteriet och kupen. Jag vet att jag normalt sätt inte sitter och fryser i bilen. Det är naturligtvis är det fritt fram för andra att göra det.

Notera att bilarna kördes helt tomma. Är det kallt på vintern är det inte något jag gör vare sig med elbil eller ICE-bil. Om något händer så föredrar jag vissa marginaler.

Jag väntar med spänning på att någon kan visa att det inte är omöjligt att ta sig över 50 mil med i temperatur under minus 17.
Malmstroem skrev:Räckvidden för Tesla 3 är testad i -2 till -10 2024. Redan där får den problem att klara 50 mil. Se nedan:

Nu refererar du till ett test av en annan Tesla 3 än den jag hänvisade till.

Var det inte du som var så faktabaserad?

Här har du ett vintertest där Tesla 3 körde 53 mil.

Inte i så låga temperaturer som du vill se, å andra sidan hade de inga fantastiska förhållanden under testet.

Jag tror att det finns mer att hämta under bättre vinterförhållanden, även i lägre temp.

https://www.naf.no/elbil/elprix-nytt/elprix-vinter-2025

• 1
  • 438
  • 439
  • 440
  • 441
  • 442

När man byter, som på min 8-stegade, sk[…]

Problem med trafikinformation RTTI

Jajamen, jag har både färgade linjer oc[…]

Volvo v70, -08. Yes, jag har drag