Här diskuteras allmänna bilfrågor oavsett märke som inte passar in i övriga forum.

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av lennarte
#1606111
kvillebäck skrev:Lite äldre bilar. Ja, allt är relativt :-) . Inertia switch fanns på jaguar på nittiotalet. Inte omöjligt att de fanns tidigare med men har inte haft någon äldre än så där jag sett den.
På Scenicen kan jag spåra den till 1996.
Vet du var denna "säkring" sitter? Är den elektrisk eller mekanisk?? Kan den vara kopplad till motorn så kompressionen försvinner och motorn blir obrukbar???
av rd350
#1606113
Brytaren, när en sådan finns sitter synlig i motorrummet.
Den påverkar endast bränslepumpen som den bryter.
Du känner igen den på en "gummihuv"som går att trycka på, kan du trycka ner den så har den utlöst.
Kan hända vid krock eller om man kört i en kraftig håla eller nått.
Tyvärr är min gissning en slapp kamrem som hoppat med islagna ventiler som följd, alternativt ett kamdrev som lossat,, de sitter utan kil....
Användarvisningsbild
av lennarte
#1606127
rd350 skrev:Brytaren, när en sådan finns sitter synlig i motorrummet.
Den påverkar endast bränslepumpen som den bryter.
Du känner igen den på en "gummihuv"som går att trycka på, kan du trycka ner den så har den utlöst.
Kan hända vid krock eller om man kört i en kraftig håla eller nått.
Tyvärr är min gissning en slapp kamrem som hoppat med islagna ventiler som följd, alternativt ett kamdrev som lossat,, de sitter utan kil....
Ok, misstänkte det, låter mer lågiskt att det bryter bränsle, tändning bryts ju när motorn stannar.
Ska ut och kolla nu på förmiddagen. Kollade igår att startmotorn drog runt motorn. Genom oljepåfyllningen såg jag att insugskammen snurrade med. Där är kedja på denna motor (enligt uppgif) så hoppa någon kugg är omöjligt. Därför funderade jag på VVT, om den gått sönder. I eftermiddag vet vi kanske svaret......
Användarvisningsbild
av lennarte
#1606168
Nu är det eftermiddag, och vi har ett svar........
Där sitter en 23 år och 31000 mil gammal kamrem....... 🤔🤢🤮. Vet förstås inte om den är så gammal, men det ser f-n så ut.. Har skruvat bort allt ovanför "ventilkåpan" och plockat bort övre delen av kamkåpan. Fortfarande snurrar båda kamaxlarna när jag kör på starten. Så här ser det ut.
20250404_163750.jpg
20250404_163750.jpg (3.99 MiB) Visad 5342 gånger
20250404_163733.jpg
20250404_163733.jpg (3.58 MiB) Visad 5342 gånger
20250404_163744.jpg
20250404_163744.jpg (3.05 MiB) Visad 5342 gånger
Användarvisningsbild
av Erik Å
#1606174
:-/ verkar den ha kuggat över?
Ser inte helt enkel ut att byta..
Senast redigerad av 1 Erik Å, redigerad totalt 0 gånger.
Användarvisningsbild
av EbbevonVolvo
#1606175
Snacka om att använda något till max, ja, över max utan tvekan! Har det inte blivit ventilsallad så köp en lott. :-o
av rd350
#1606184
Troligtvis är kuggarna bortslitna på nått ställe där den kuggar över. Tolkar behövs för bytet, den är inte kul.....
Användarvisningsbild
av lennarte
#1606193
kvillebäck skrev:Får du ut den hel så rama in den och häng på garageväggen!
Jaa det borde man kanske göra.... Har bytt (på 240) som körts 18 - 20 000 mil. Då hade dom gått av, men såg myyycket fräschare ut. Förutom då att dom gått av......
Har kollat runt nu ikväll på delar Renaulten. Hamnar på c:a 4000 kr med sotnlngsats, ventiler (6 st) remmar 2st, vattenpump olja m.m, m.m
Användarvisningsbild
av lennarte
#1607086
Remmen borttagen, den var hel
Det var ett hj---a jobb, trångt och bökigt. Värre än det mesta jag varit med om på många år. Det är på mm-ern man kan få bort kåporna över remmen. Höger motorfäste är bortskruvat så jag kunde hissa motorn lite upp och ner, det underlättade lite när jag lirkade ut den nedre kåpan. Avgaskammens kugghjul har fått en tryckare och markeringen är bortsliten (delar av remmen har legat emellan) Båda kammarna kan jag vicka på, avgas c:a 2 cm och insug knappt en. Normalt när alla ventiler ar raka är att kamaxeln "fast". Funderar på ett beg. topplock.......
Bilder på kamrem och styr och sträck hjul. Kamremmen är faktiskt hel. Inte i bäste skick, men den har inte "gått av". Den har bara halva tjockleken kvar på vissa delar, har hoppat över några kuggar när det kommit den lösa biten av kammremen emellan. Hade inte det ena styrhjulet spruckit och trillat isär hade kanske bilen rullat än.
20250415_130927.jpg
20250415_130927.jpg (5.37 MiB) Visad 843 gånger
20250415_130952.jpg
20250415_130952.jpg (110.73 KiB) Visad 843 gånger
20250415_131413.jpg
20250415_131413.jpg (3.49 MiB) Visad 843 gånger

Vilken årsmodell tittar du på? Man vil[…]

Riktning dörrar

Lite ny info: Jag har nu varit i kontakt med skade[…]

För mycket camber 940.

Till att börja med, tack för engagemange[…]

Kamaxellägesställare

När jag köpte en ny så konstaterad[…]