Här diskuteras allmänna bilfrågor oavsett märke som inte passar in i övriga forum.

Moderator: Moderatorer

av Okalettos
Har varit i kontakt med kundtjänsten på motonet.se (som har två butiker i Sverige)..
De lyckades inte (trots att de fick tid på sig till dagen efter att kontakta 'tillverkarna' 🤔) att ta reda på vilket som är vilket när det gäller max tryckuppbyggnads-flöde och max ut-flöde, trots att det är huvudparametrar för just en kompressor.. Riktigt dåligt..
Black&Decker anges bara med 'sugflöde' (men inte utflöde) och Stanley bara med 'kapacitet' (oklart vilket flöde som avses)..
Jag kan alltså inte rekommendera motonet.se och vågar nog inte köpa där..
Användarvisningsbild
av VolvoB20
Normalt anges väl endast fri avgiven luftmängd. Det är ju små billiga hobbygrejjer du tittar på och ingen Atlas Copco industrimaskin.
av Okalettos
VolvoB20 skrev: mån 07 apr 2025, 19:50 Normalt anges väl endast fri avgiven luftmängd. Det är ju små billiga hobbygrejjer du tittar på och ingen Atlas Copco industrimaskin.
Jag tycker iaf att det är riktigt dåligt att de inte ens kunde ge besked efter att de haft kontakt med 'tillverkarna' (som de uttryckte det iaf)..
Min slutsats är att antingen/troligen är de inte 'intresseradde av vad de säljer' eller så vet tillverkarna inte vad de har tillverkat ( = ganska osannolikt)..
Användarvisningsbild
av VolvoB20
Har nog att göra med att det är billigast möjliga tillverkning för hobbymarknaden och den har passerat många led innan den står i affären på Jula eller liknade. Ingen lägger pengar på detaljerad dokumentation

Köper du en sådan här kan du få datablad på alla detaljer

https://bilvardsexperten.se/product/skr ... las-copco/
av Okalettos
VolvoB20 skrev: tis 08 apr 2025, 17:47 Har nog att göra med att det är billigast möjliga tillverkning för hobbymarknaden och den har passerat många led innan den står i affären på Jula eller liknade. Ingen lägger pengar på detaljerad dokumentation

Köper du en sådan här kan du få datablad på alla detaljer

https://bilvardsexperten.se/product/skr ... las-copco/
Sälja bilen alltså, för att köpa en kompressor där både in- och utflöde är specificerat 😅
Användarvisningsbild
av Erik Å
Okalettos skrev: ons 09 apr 2025, 10:34 ..Sälja bilen alltså, för att köpa en kompressor där både in- och utflöde är specificerat 😅
Det kostar att ligga på topp 8-) :-D
Allvarligt talat, räcker det inte med data enligt detta för att bedöma vilka jobb kompressorn orkar med? Jag tolkar det som luftmängd vid 6 bar mottryck och kontinuerlig kompressordrift. Vilket inte är möjligt i långa loppet eftersom det brukar vara en begränsad intermittensfaktor typ 25-50%. Volym antagligen efter att 6 bar har expanderat till atmosfärstryck.. :-)
""Kompressorns luftmängdskapacitet ska alltid anges i fri angiven luftmängd (liter/minut) vilket anger hur mycket luft du har ut från maskinen vid ett tryck på 6 bar, som är standard. Fri angiven luftmängd visar alltså antalet minutliter för kompressorn.""
_v_twin.PNG
_v_twin.PNG (17.41 KiB) Visad 1102 gånger
https://docs.biltema.com/v2/documents/f ... 74828fb82d
Användarvisningsbild
av VolvoB20
Erik Å skrev: ons 09 apr 2025, 14:28
Okalettos skrev: ons 09 apr 2025, 10:34 ..Sälja bilen alltså, för att köpa en kompressor där både in- och utflöde är specificerat 😅
Det kostar att ligga på topp 8-) :-D
Allvarligt talat, räcker det inte med data enligt detta för att bedöma vilka jobb kompressorn orkar med? Jag tolkar det som luftmängd vid 6 bar mottryck och kontinuerlig kompressordrift. Vilket inte är möjligt i långa loppet eftersom det brukar vara en begränsad intermittensfaktor typ 25-50%. Volym antagligen efter att 6 bar har expanderat till atmosfärstryck.. :-)
""Kompressorns luftmängdskapacitet ska alltid anges i fri angiven luftmängd (liter/minut) vilket anger hur mycket luft du har ut från maskinen vid ett tryck på 6 bar, som är standard. Fri angiven luftmängd visar alltså antalet minutliter för kompressorn.""

_v_twin.PNG
https://docs.biltema.com/v2/documents/f ... 74828fb82d
För mig räcker det alldeles utmärkt- Om man nu inte ska bygga en fast installation av industiluft i en fabrik.
V90 läggs ner.

Men det var trots allt ett SUV stuk på den[…]

Volvo V70 08 2.4d slö

Upptäckte nu att den sitter på andra si[…]

Kupéfläkten står still

Det kan komma in pinnar och annat i fläkten e[…]

Halvljus

Jag har en V50 -11 som jag var och besikta. Jag […]