Här diskuteras allmänna bilfrågor oavsett märke som inte passar in i övriga forum.

Moderator: Moderatorer

Hej

Jag har reparerade en Volvo för eget bruk (barnen övningskör med den) som jag köpte billigt pga den hade ett väldigt mysko elfel (el som jag är bra på att fixa) och kör med halvförsäkring.

Jag hade dubbel otur idag.
Bilen ska snart besiktas och.....
den blev krockskadad höger bak (inga airbags löste ut) och vi är vållande till skadan.

- Jag undrar om det går att laga en sån skada själv genom att slå ut den t.ex. med en gummihammare inifrån kofferten, eller kanske fästa spännband i den och försöka dra ut bucklan på bagagelådan, se bild?

Det kanske inte syns så tydligt men den är den yttre plåten utanför bagageutrymmet, bakom höger bakhjul som blev lite intryckt. Även en av svetspunkterna i plåten släppte.

Plast – Kofångaren sitter ju över detta så det syns inte om man sätter på en ny( eller bättre begagnad).

Eller det kanske behövs dyrare verktyg för att kunna få ut plåten?

Kofångar-balken (som kofångare plasten sitter på) bak verkar inte skadan, förutom lite tappad färg på höger sida. Inte heller bakhjulet verkar tagit skada.

Men kofångar- plasten gick sönder samt plåt vid höger nedanför bagageluckan, även bagageluckan blev lite sned, men det verkar bara vara ytligt.

- Om jag drar ut plåten, och sätter på en fin, bättre begagnad plast kofångare tror ni de kommer klaga på det på besiktningen?

- Kommer den fallera besiktningen ifall passningen mellan plåten och plastkofångaren inte är perfekt?

Jag ska inte sälja bilen, den behöver inte ”se bra ut”, utan bara passera besiktningen, som är väldigt snart.

Mvh
Per
Bilagor
Höger_bak_bagagelådan_ovanför_avgasröret_lite_intryckt.png
Höger_bak_bagagelådan_ovanför_avgasröret_lite_intryckt.png (168.12 KiB) Visad 627 gånger
PerSvenson skrev: lör 15 mar 2025, 19:57
Eftersom det är slit-och-släng bil så ta dom verktyg du har och försök få ut bucklan så gott det går, besiktningen har nog sett många bilar med krockskador, sålänge det inte är genomrostat eller påverkar bilens körförmåga bör den gå igenom, kan jag tycka.

passningar kommer besiktningen inte heller fokusera på.
Volvo V70 08 2.4d slö

Hej Jag forstätter i denna tråd då[…]

Oljestickan har aldrig åkt upp och det ä[…]

Min bil var inne på verkstad för ca 2[…]

3G släcks

Ja, fick den med idag. Blir bra till servicen som […]