Här diskuteras allmänna bilfrågor oavsett märke som inte passar in i övriga forum.

Moderator: Moderatorer

Tämkandet med att pytsa in en fixerad summa brukar vara lite sämre då vi pratar elbilar. I stället skall man titta på totala kostnader tycket jag. Om milkostnaden sjunker med x antal kronor så bör det vara med. Skatten likaså.. vi räknade på skoj just drift för min dotter som har en S80D5 jämfört med en lite moindre elbil. Det drar snabbt iväg på de äldre dieselbilarna , bara skatten i hennes fall var nästan 3kr/mil i elbilens favör. 4500:- / 360:-. Bränsle/drift runt 8kr/mil. Försäkring minns jag inte, men då det var en ny bil så var den billig de första åren. Service billigare och bara hälften så ofta.
Det som du har som problem (!) i kalkylen är dragvikten, det innebär en stor dyrare elbil helt enkelt.

/Thomas
Funk skrev: ons 05 mar 2025, 08:40 Tämkandet med att pytsa in en fixerad summa brukar vara lite sämre då vi pratar elbilar. I stället skall man titta på totala kostnader tycket jag. Om milkostnaden sjunker med x antal kronor så bör det vara med. Skatten likaså.. vi räknade på skoj just drift för min dotter som har en S80D5 jämfört med en lite moindre elbil. Det drar snabbt iväg på de äldre dieselbilarna , bara skatten i hennes fall var nästan 3kr/mil i elbilens favör. 4500:- / 360:-. Bränsle/drift runt 8kr/mil. Försäkring minns jag inte, men då det var en ny bil så var den billig de första åren. Service billigare och bara hälften så ofta.
Det som du har som problem (!) i kalkylen är dragvikten, det innebär en stor dyrare elbil helt enkelt.

/Thomas
Jag vill ju inte sitta med över en halv miljon eller kanske 3 kvarts miljon i lån på en bil som inte är min egen, som dessutom är en kostnad utanför min kontroll. Går räntan upp ökar kostnaden. Behöver jag inte köra någonstans för man är sjuk, blir arbetslös osv så tuggar det ju lik förbaskat på med 8000-10.000 kr per månad. Det måste man ju också ta med i bilden.

Har jag köpt mina bilar för egna pengar så spelar det ju ingen roll om räntan går upp, eller jag inte behöver köra ett tag då kan den bara stå vid huset och drar minimalt med utgifter.
Senast redigerad av 2 VolvoB20, redigerad totalt 0 gång.
Lövet skrev: tis 04 mar 2025, 14:36
VolvoB20 skrev:EV9 har jag bara tittat på av den anledningen att den är det billigaste man kan få idag.
En begagnad E-tron med 1800kg dragvikt får du lätt för 400k idag. BMW iX som väl får dra 2 ton får du för 500k.
Har faktiskt kollegor som kör E-tron, Tesla och iX (Så man blir ju sugen) , de bara gravar åt mig när jag säger att jag behöver dra släp. "Glöm det" säger alla 3, räckvidden är skrattretande med släp speciellt på vintern och ett 2-tons släp.... varnade de mig. Och de är sansade kollegor jag litar på.

Men jag tänkt att EV9 skulle vara en game changer där och klara dra släp lite längre.
Men varför ska du byta ut din XC70 då? Reparera den när den går sönder bara. Som jag förstår det bor du långt ifrån närmaste miljözon.
VolvoB20 skrev:
Jag vill ju inte sitta med över en halv miljon eller kanske 3 kvarts miljon i lån på en bil som inte är min egen, som dessutom är en kostnad utanför min kontroll. Går räntan upp ökar kostnaden. Behöver jag inte köra någonstans för man är sjuk, blir arbetslös osv så tuggar det ju lik förbaskat på med 8000-10.000 kr per månad. Det måste man ju också ta med i bilden.

Har jag köpt mina bilar för egna pengar så spelar det ju ingen roll om räntan går upp, eller jag inte behöver köra ett tag då kan den bara stå vid huset och drar minimalt med utgifter.
Hur tänker du här. För att köpa fabriksnytt som motsvarar XC70 i dag så blir det minsann inte gratis heller... Men några 500-750.000 extra för att ta steget upp till elektrisk kostar det då inte.

/Thomas
KGM (fd SsangYong) har dessutom generösa garantier.

Det ska vara tryggt att välja en elbil från KGM. Därför säljs din nya Torres EVX med en nybilsgaranti på 7 år/150 000 km och en batterigaranti på 10 år/1 000 000 km. Alla våra modeller rostskyddsbehandlas i Sverige, vilket ger din bil ett ytterligare skydd mot det utmanande svenska klimatet. Allt detta ingår i priset.

Volvo har 8 år/16000 mil på högvoltsbatteriet, det avverkar undertecknad på ca 5 år.
fjohan82 skrev:KGM (fd SsangYong) har dessutom generösa garantier.

Det ska vara tryggt att välja en elbil från KGM. Därför säljs din nya Torres EVX med en nybilsgaranti på 7 år/150 000 km och en batterigaranti på 10 år/1 000 000 km. Alla våra modeller rostskyddsbehandlas i Sverige, vilket ger din bil ett ytterligare skydd mot det utmanande svenska klimatet. Allt detta ingår i priset.

Volvo har 8 år/16000 mil på högvoltsbatteriet, det avverkar undertecknad på ca 5 år.
100.000 mil ? Måste väl vara ett skrivfel...

/Thomas
  • 1
  • 419
  • 420
  • 421
  • 422
  • 423

Kör du via telefonen kan det vara som s&ari[…]

V60 och mönsterdjup

Hade samma dilemma. Knappt 3mm kvar på tv&ar[…]

Vet inte om man skall skratta eller gråta. I[…]

Volvo on call och GSM