Här diskuteras allmänna bilfrågor oavsett märke som inte passar in i övriga forum.

Moderator: Moderatorer

av Okalettos
Hej,
Är det någon som har insiderinfo om hur många procent korrosionstillägg det är på 'stål'-bromsrör (fabriksmonterade alltså)..?
Har en Volvo V50 och på den är rören 'kapslade', så kanske finns det inget korrosionstillägg alls 🤔..?
Mvh.
Användarvisningsbild
av lennarte
Förr var dom "förkopprade". Alltså typ elektlyt behandlade. Jag har original bromsrör på min 745-a (88 års modell, drygt 50000 mil) som är förkoppradee. Tidigare än detta var det (i princip) obehandlade stålrör. Någon gång i mitten/slutet på 70-talet började det säljas kopparrör på eftermarknaden. Men original var det fortfarande stålrör.
Bilarna blev inte så gamla på den tiden, dom rostade sönder på några år. Värsta jag varit med om var nar jag bytte framskärmar och frontplåt på en 3 år gammal Peugot 404 Break. Lagade även rostskador vid bakluckan och lackerade hela bilen upp till rutorna. Då "på den tiden" var det inte många bilar som blev 10 år. Farsans Volvo PV -58 var "normalkörd" c:a 16000 mil och skrotades fullständigt upprostad 1969.
Användarvisningsbild
av Erik Å
Okalettos skrev: lör 08 mar 2025, 16:44..
Har en Volvo V50 och på den är rören 'kapslade', så kanske finns det inget korrosionstillägg alls 🤔..?
Det här lär du inte heller bli klokare av.. :-)
V50 lär vara en plattform ärvd från Ford, sannolikt konstruerad för 10 års livslängd. Sen har Volvo antagligen bättrat på rostskyddet för att nå deras 20 år (på senare tid sänkt till 15) livslängdsspec. Skulle kunna förklara plastskiktet och varför det är stålrör medan andra modeller har kopparnickel..
Användarvisningsbild
av TommyP86
S50/v50/c40 har bara lackerade stålrör. Rostar som fan om det går hål i lacken. Nipplar är typ omöjliga att lossa vid det här laget.

Eftermarknadsrören är koppar, men tidigare var det ofta förnicklade kopparrör på många modeller.
V90 läggs ner.

Men det var trots allt ett SUV stuk på den[…]

Volvo V70 08 2.4d slö

Upptäckte nu att den sitter på andra si[…]

Kupéfläkten står still

Det kan komma in pinnar och annat i fläkten e[…]

Halvljus

Jag har en V50 -11 som jag var och besikta. Jag […]