Här diskuteras allmänna bilfrågor oavsett märke som inte passar in i övriga forum.

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av lennarte
Idag har jag haft Peugoten på besök igen. Vinterdäcken ska på, smörja upp bromsarna och kolla allt under huven. Hon (näst äldsta barnbarnet) är inte så noga med sådant..... Hon kör till skolan varje dag nu (drygt en 1 km) så jag kanske ska byta oljan också. Den var väldigt smutsig förra gången då äldsta barnbarnet hade den när han flyttade hemifrån. Han körde nästan 2.500 mil det året...... Sedan fick ju han sin Renault
Bromsarna såg bra ut. Smörja om pinnar och anliggningytor samt motionera kolvarna i oken ned lite silikon spray. Bak är där trumbroms, mer jobb mer prylar och mindre plats. Tog en timme att ta isär, smörja och sätta ihop en massa fjädrar i olika längd och form. Bromsarna är sjävjusterande och det måste fungera, finns ingen utvändig justering. Andra sidan tog bara c:a 15 min.
Bild på trumbromsen. När jag började som bilmek var det bara trumbroms, skivbroms hade precis kommit på framhjulen på nya bilar. Annars var det bara trumbroms vi jobbade med
IMG_20241119_133959.jpg
IMG_20241119_133959.jpg (943.7 KiB) Visad 1322 gånger
V90 läggs ner.

Men det var trots allt ett SUV stuk på den[…]

Volvo V70 08 2.4d slö

Upptäckte nu att den sitter på andra si[…]

Kupéfläkten står still

Det kan komma in pinnar och annat i fläkten e[…]

Halvljus

Jag har en V50 -11 som jag var och besikta. Jag […]