Här diskuteras allmänna bilfrågor oavsett märke som inte passar in i övriga forum.

Moderator: Moderatorer

#1592733
Ska en investering komma in i balansräkningen så måste den kunna kapitaliseras. Med andra ord, du måste kunna visa att du har fått något av värde. Det är ofta hyfsat enkelt om det är någon fast tillgång. Vid många investeringar kan det vara en rätt intressant diskussion om hur mycket (och när) du kan flytta över investeringen till balansräkningen.

I en ideal värld är det inte någon större skillnad mellan det bokförda värdet och marknadsvärdet. Ofta har du en skillnad. Om det bokförda värdet är högre än marknadsvärdet brukar revisorerna bli oroliga...

Ta t.ex. en väg fram till en fabrik. Så länge det finns verksamhet på fabriken är vägen rätt värdefull. Om verksamheten avslutas och du inte har någon trafik alls på vägen så är marknadsvärdet för den investeringen inte stort...
#1592735
VolvoB20 skrev:
Lövet skrev: mån 21 okt 2024, 14:36
poseidon skrev:Investering och skuldsättning är inte samma sak.

Så du jämför äpplen och päron.
Om du investerar 25 miljarder så ska du efteråt ha 25 miljarder mer på tillgångssidan i balansräkningen. Det är så bokföring fungerar. Det har inte Skellefteå för att uttrycka det milt.
Nu hänger inte jag med riktigt. Brukar kommuner ta upp i balansräkningen sådan saker som vägar, avlopp, elnät, industriområden, tomtmark och så vidare som värdet av fasta tillgångar och balansera det mot lånen. Jag brukar inte läsa dem men blir ju nyfiken. Jag skulle väldigt gärna vilja veta vad allt det värderas till i min hemkommun tex. Kan man hitta det där?
Det lite längre svaret är att det beror på vilken typ av tillgång. Men Skellefteå har inte kostnadsfört några 15 miljarder eller 25 miljarder heller under perioden. Det är bara att se efter själv.
#1592796
Lövet skrev: mån 21 okt 2024, 16:10
VolvoB20 skrev:
Lövet skrev: mån 21 okt 2024, 14:36 Om du investerar 25 miljarder så ska du efteråt ha 25 miljarder mer på tillgångssidan i balansräkningen. Det är så bokföring fungerar. Det har inte Skellefteå för att uttrycka det milt.
Nu hänger inte jag med riktigt. Brukar kommuner ta upp i balansräkningen sådan saker som vägar, avlopp, elnät, industriområden, tomtmark och så vidare som värdet av fasta tillgångar och balansera det mot lånen. Jag brukar inte läsa dem men blir ju nyfiken. Jag skulle väldigt gärna vilja veta vad allt det värderas till i min hemkommun tex. Kan man hitta det där?
Det lite längre svaret är att det beror på vilken typ av tillgång. Men Skellefteå har inte kostnadsfört några 15 miljarder eller 25 miljarder heller under perioden. Det är bara att se efter själv.
Huvva, nej tack, det måste ju vara ett sjukt jobb att se efter själv. Det måste ju vara många 1000-tals poster här och där i allt från barnomsorg, vård, skola, mark, vatten avlopp, el, tomter, kultur, marknadsföring, infrastruktur, lång och korts-tids planering, konsulter, osv ja gud vet var. det får någon annan lägga tid på att försöka summera och bena ut.
Senast redigerad av 1 VolvoB20, redigerad totalt 0 gånger.
#1592800
Enligt kommunallagen finns det inget krav på extern revisor för en kommun. Däremot finns det internrevision. För Skellefteå finns mer information här:
https://skelleftea.se/invanare/startsid ... /revisorer

Har du ett aktiebolag med mer än tre anställda så måste du ha en extern revisor.

Så det är nästan alltid någon som ska gå igenom och kontrollera bokföringen. Jag är glad att jag inte arbetar med sånt. :-D
#1593149
Jag hoppas de flesta nu inser att det är godnatt för Northvolt i nuvarande tappning, pengarna ÄR slut, ärenden hos inkasso och fogden växer för varje dag, investerarna drar sig tillbaka en efter en. Ursviken stänger om 3v, Northvolt är skyldig 14milj.

Away som står för det andra boendet Solbacken komemr med största sannolikhet att stänga det ochså när de märker att de inte får betalt och då finns det ingenstans för folk att bo, och de drar hem och Northvolt har då noll personal.

Ja det är inte svårt att räkna ut att det är kört för bolaget.
#1593155
Intressant tråd på Reddit om Northvolts problem från en ingenjör på insidan. Kort sagt: Konspirationerna och kinesiskt sabotage verkar snarare vara ren och klassisk inkompetens från chefer som vill dölja sina egna tillkortakommanden...

"Ligger det något i vad Cornucopia skrev om, "Företaget Northvolt är antagligen bortom all räddning och inga kapitalinjektioner ifrån väst kan ändra detta. Enligt trovärdiga och kontrollerade direktuppgifter till bloggen har man blivit blåsta av sin stora kinesiska maskinleverantör Wuxi Lead och tillverkningsmaskinerna fungerar helt enkelt inte utan kinesisk välvilja. Man kan spekulera i att konkursboet kommer bli uppköpt av kinesiska aktörer, varefter fabriken i Skellefteå snabbt kommer börja fungera."

Svaret från insidern:
"Haha. Nej, det där är en konspiration som endast finns i Lars Wilderängs huvud. Wuxi Lead är en leverantör av fabriksmaskiner, och vi var deras "väg" in i Europa, så det finns inget incitament för dem att sabotera. Det finns inga bevis för något medvetet sabotage alls. Jag vet inte vem Lars pratat med, men jag misstänker någon maskinoperatör som suttit och spekulerat. ven om vi antar att det fanns en konspiration så faller den på sin egen orimlighet. Som ovan nämnt finns inget direkt incitament för maskinleverantören i sig. Om vi antar en större, vild konspiration håller det ändå inte. Wuxi Lead utgör kanske 60% av all utrustning i Northvolt Ett, om de nu skulle ta över så måste de ändå hantera en massa koreansk, japansk, tysk, amerikansk utrustning. Vi har designat hela fabriken, i många avseenden på sätt som kineserna tycker är krångliga och onödiga, varför skulle de vilja ta över en haltande fabrik i Sverige när de snabbare kan bygga i Tyskland, Ungern helt enligt egen design?
  • 1
  • 71
  • 72
  • 73
  • 74
  • 75
Dagens garv

En rolig annons på engelska. I currently h[…]

Nytt dieselfilter, luftas?

Volvo v40 cross country 2017. Hej! Ska snart byta […]

Jag tog lös mätarhuset för drygt 1&[…]

Pillade med det där härom dagen och viss[…]