Här diskuteras allmänna bilfrågor oavsett märke som inte passar in i övriga forum.

Moderator: Moderatorer

av fotomarkus
Familjen växer och vi är sugna på en rakt av praktisk bil. Gott om sittplatser och bagage.

Renault Trafic årsmodeller 2015-2020 dyker ofta upp som intressanta objekt för oss.
Hoppas att det finns en del Renault-mekaniker här som kan ge råd om vad vi bör ha ögonen på.

- Hur länge håller dem, milmässigt vid snäll körning eller hårt på biluthyrning?
- Manuella lådorna verkar strula, upphörde det vid någon årsmodell? Om inte, hur stort orosmoln är det?
- Vad är att vänta annars i form av bekymmer?
- Övriga inspel tas tacksamt emot!
Har tidigare i år "gjort i ordning" en Renault Scenic till äldsta barnbarnet. Hans sambos pappa köpte den av sin mor för att hon körde inte längre. Denna är äldre (2003) och ganska misskött både underhåll och service. Scenic än en modell mindre än Trafic men har liknande "koncept" med förvaring och lastutrymme. Du kan läsa på denna sida lite längre ner om vad jag gjorde. Även han föräldrar hade när han var liten en Scenic (99-a). Dom hade den i många år, dock rostade den. Men dom var nycket nöjda med den.
svårt ge rakt svar...problem oavsett nytt eller gammalt. utan att jag vet så mkt exakt.

men vxl du nämnde så hört inte gott om robotautomaterna heller och där blir det mkt kostsamt. då får man nog en ny manuell vxl mot renovering av robotlådan.

motorer gissar på finns enbart diesel...nyaste har säkerligen adblue och innebär ytterligare potentiell felkälla nångång.

sen finns "samma" transportbil under andra märken om jag inte minns fel och där kan ju prisbilden skilja både på inköp och ekonomin i ägande. renault / opel / nissan om inte helt fel ute. men mest känd och vanligast som transportbuss är trafficen.
Volvo färg

Står på typningsskylten.

Min bränslepump i tanken behöver bytas. […]

V60 bifuel, -18: omkopplaren

Tack för tipset min vän :) Men lite f&ou[…]

HVO 100 för dyrt?

varför väljer man HVO100?