Här diskuteras allmänna bilfrågor oavsett märke som inte passar in i övriga forum.

Moderator: Moderatorer

#1590811
VolvoB20 skrev:Subvention är en åtgärd för att sänka priset på en vara eller tjänst. Det kan ske genom att man skjuter till pengar eller minskar avgifter.

Elbilar har ju sjukt låga förmånsvärden om man jämför med bensin och dieselbilar.

Bensin och dieselbilar har ju dessutom sjukt hög malusskatt första 3 åren.

De som ropar högst är ju de som ropar för att vi måste återinföra elbilsstödet och dessutom på en högre nivå än det tidigare som slopades.

Minskar vi skatteintäkterna på ett ställe som förmånsvärden eller ökar utgifterna för staten till elbilsstöd så måste ju pengarna istället in genom att man höjer andra skatter. Om nu inte staten ska använda lån till att stödja. Men lån måste ju betalas tillbaka någon gång.

Därför är det ju suveränt om elbilar säljer på sina egna meriter och inte behöver en massa stöd.
Om vi ska prata subventioner så är det extremt mycket mer pengar som går till fossila drivmedel. Både i världen och i Sverige. Med den här regeringen går det dessutom uppåt rejält. Förra året låg det på mer än 30 miljarder kr.

"Det rör sig om 85 miljoner kronor per dag eller 31 miljarder kronor under 2023. Det är över tio miljarder mer än miljöbudgeten (19,5 miljarder kronor) och en höjning sedan 2018 då de låg på 30 miljarder kronor. Den rödgröna regeringen sänkte subventionerna, men sedan 2022 har de återigen ökat."
https://www.naturskyddsforeningen.se/ar ... ntionerna/

De största är:
Lägre energiskatt för dieselbränsle: 13,4 miljarder kronor
Avdrag för resor till och från arbetet: 7,4 miljarder kronor (+2,5 miljarder sedan 2022)
Skattebefrielse för utrikes flyg: 4,6 miljarder kronor
Skattebefrielse för inrikes sjöfart: 980 miljoner kronor
Nedsatt koldioxidskatt för dieselbränsle till arbetsmaskiner och fartyg inom jord-, skogs- och vattenbruk: 950 miljoner kronor


Kollar vi ute i världen så är det sånna extrema summor pengar så man har svårt att föreställa sig. Kring 7% av totala GDP.

"Globally, fossil fuel subsidies were $7 trillion or 7.1 percent of GDP in 2022, reflecting a $2 trillion increase since 2020 due to government support from surging energy prices."

https://www.imf.org/en/Topics/climate-c ... -subsidies

Jag kan vara med på att inte ha subventioner på elbilar, men då bör man dra in en stor del av de fossila subventionerna också. Vissa kan dock inte dras bort rakt av, men borde kunna göras om så att de inte baseras på t.ex fossila drivmedel. Tänker t.ex på sibventionerna på skatten till jordbruket. Om man kan hitta ett sätt att inte knyta subventionerna till just bränsle, men ändå se till att pengarna kommer jordbruket tillgodo, vore det nog betydligt bättre. Det skulle betyda att det dessutom blir lättare att gå över till mindre fossila bränslen, men ändå ha subventionerna kvar. Alltså att de ska vara "bränsleneutrala".
#1590813
Bränsle kostnader är väl avdragsgillt i deklarationen om du har ett företag som kräver ett fordon och som du deklarerar för. Så det kan väl knappas räknas som subvention.
#1590831
Malmstroem skrev:Det är här någonstans som jag slutar argumentera angående kostnader kring miljön.

Det är väl hur enkelt som helst att få ner utsläppen från trafiken. Tillåt företag och privatpersoner att köra på etanol. Fattar inte vad det är som bromsar det (oljelobbyn??) har kört mina bilar på etanol sedan det kom och den funkar bra. Före etanolen jobbade jag på ESSO. "Vi" tog in motor gas i Sverige, jag byggde om ett antal bilar (både privat och Taxi). Underbart bränsle att köra på, vinterstart var en dröm bränslet var ju redan gas. Mycket låga utsläpp (jämfört med blyad bensin) Vad hände, jo vid nästa val kom sossarna till makten och såg en chans att få in pengar till statskassan. Proppen gick ur och efter 10 år var dom flesta gaspumpar borta.
#1590832
lennarte skrev: ons 02 okt 2024, 10:56
Malmstroem skrev:Det är här någonstans som jag slutar argumentera angående kostnader kring miljön.

Det är väl hur enkelt som helst att få ner utsläppen från trafiken. Tillåt företag och privatpersoner att köra på etanol. Fattar inte vad det är som bromsar det (oljelobbyn??) har kört mina bilar på etanol sedan det kom och den funkar bra. Före etanolen jobbade jag på ESSO. "Vi" tog in motor gas i Sverige, jag byggde om ett antal bilar (både privat och Taxi). Underbart bränsle att köra på, vinterstart var en dröm bränslet var ju redan gas. Mycket låga utsläpp (jämfört med blyad bensin) Vad hände, jo vid nästa val kom sossarna till makten och såg en chans att få in pengar till statskassan. Proppen gick ur och efter 10 år var dom flesta gaspumpar borta.
Tittar man på utsläpp från avgasröret så är det väl relativt enkelt.. Men tittar man på helheten så blir det ju genast lite knivigare.. Och vi ska väl kanske inte tro att fossil olja inte kommer att eldas upp i världen, i alltför snabb takt, även om vi i 'västvärlden' skulle lyckas tillgodose våra egna pumpar med tillräckligt mycket klimatsmart-framställd etanol..
#1590835

Okalettos skrev:
Tittar man på utsläpp från avgasröret så är det väl relativt enkelt.. Men tittar man på helheten så blir det ju genast lite knivigare.. Och vi ska väl kanske inte tro att fossil olja inte kommer att eldas upp i världen, i alltför snabb takt, även om vi i 'västvärlden' skulle lyckas tillgodose våra egna pumpar med tillräckligt mycket klimatsmart-framställd etanol..
Just nu är det vi som ligger efter i omställningen när man ser till "världen" och även Europa. Från att ha legat på en okej linje för bestämma utsläppsminskningar har nuvarande regeringen gjort oss till en av de länder som istället ökar våra utsläpp och ser ut att missa målen som är satta i EU. Vi har förlorat rätt stora summor pengar från EU på det här.

Även när det gäller elbilar så ökar de i världen. T.ex i Kina, vilket har stor betydelse då det ju är en av världens största fordonsmarknader. De har nu över 50% eldrivet i nybilsförsäljningen. Samtidigt som de faktiskt också sen nått år eller två börjat gå ner i användning av kol för elektricitet och även där ökar kraftigt när det gäller vind och sol. Vi har såklart fortfarande mycket mer fossilfritt i vårat nät, med nästan inget fossilt allt, men förändringen där går förvånansvärt snabbt.

Sverige hamnar tyvärr efter nu i Europa.
https://www.reuters.com/business/enviro ... 024-04-12/
#1590840
joel80 skrev:Just nu är det vi som ligger efter i omställningen när man ser till "världen" och även Europa. Från att ha legat på en okej linje
Tror inte jag att vi gör. Vi låg ju "skyhögt" över normen i EU innan..... Och har nu sänkt vår inblandning till ungefär EU krav. Sedan att EU och miljöpartier räknar på den inblandning vi (och endast vi) hade tills nyligen (som var högst i EU) och som drev upp priset här (i Sverige) till oanade höjder är ju verkligen att sila mygg och svälja elefanter. Nä, se till att Tyskland får igång sin kärnkraft och slutar elda med brunkol och Rysk naturgas. Då får vi miljövinster att räkna med.....
#1590843
lennarte skrev:
joel80 skrev:Just nu är det vi som ligger efter i omställningen när man ser till "världen" och även Europa. Från att ha legat på en okej linje
Tror inte jag att vi gör. Vi låg ju "skyhögt" över normen i EU innan..... Och har nu sänkt vår inblandning till ungefär EU krav. Sedan att EU och miljöpartier räknar på den inblandning vi (och endast vi) hade tills nyligen (som var högst i EU) och som drev upp priset här (i Sverige) till oanade höjder är ju verkligen att sila mygg och svälja elefanter. Nä, se till att Tyskland får igång sin kärnkraft och slutar elda med brunkol och Rysk naturgas. Då får vi miljövinster att räkna med.....
Jag går mer på vad jag läst och sett i nyheter etc.

https://www.svt.se/nyheter/inrikes/sver ... -klimatmal

https://www.svt.se/nyheter/inrikes/trot ... -politiken

https://www.svd.se/a/63Byro/sverige-mis ... -koldioxid

https://klimatgranskaren.se/efter-missa ... r-domstol/

https://www.dn.se/sverige/regeringen-mi ... ts-analys/

https://www.2030sekretariatet.se/sweden ... do-better/

https://www.usnews.com/news/world/artic ... gency-says

https://www.bloomberg.com/news/articles ... -pioneered


Det är galet tydligt att vi hamnat efter och nu är ett av de länder u Europa som sköter det sämst. Att klappa sig själv på axeln och tro att vi är så duktiga är väldigt långt ifrån verkligheten idag.
#1590845
Hela subvdntionsdebatten blir ju extremt skruvad ibland

Staten skulle ju kunna öppna en mack i Stockholm och sälja diesel för 100 kr.

Vips kan man skriva att alla övriga mackar säljer diesel med 80 kr/l i subvention för där kostar det 20 kr/liter.

Det gäller bara att ha tillräckligt hög skatt på allting, så kan man slå sig för bröstet och säga att man subventionerar saker för man sätter lite lägre skatt på vissa saker.
#1590847
joel80 skrev: ons 02 okt 2024, 12:50
lennarte skrev:
joel80 skrev:Just nu är det vi som ligger efter i omställningen när man ser till "världen" och även Europa. Från att ha legat på en okej linje
Tror inte jag att vi gör. Vi låg ju "skyhögt" över normen i EU innan..... Och har nu sänkt vår inblandning till ungefär EU krav. Sedan att EU och miljöpartier räknar på den inblandning vi (och endast vi) hade tills nyligen (som var högst i EU) och som drev upp priset här (i Sverige) till oanade höjder är ju verkligen att sila mygg och svälja elefanter. Nä, se till att Tyskland får igång sin kärnkraft och slutar elda med brunkol och Rysk naturgas. Då får vi miljövinster att räkna med.....
Jag går mer på vad jag läst och sett i nyheter etc.

https://www.svt.se/nyheter/inrikes/sver ... -klimatmal

https://www.svt.se/nyheter/inrikes/trot ... -politiken

https://www.svd.se/a/63Byro/sverige-mis ... -koldioxid

https://klimatgranskaren.se/efter-missa ... r-domstol/

https://www.dn.se/sverige/regeringen-mi ... ts-analys/

https://www.2030sekretariatet.se/sweden ... do-better/

https://www.usnews.com/news/world/artic ... gency-says

https://www.bloomberg.com/news/articles ... -pioneered


Det är galet tydligt att vi hamnat efter och nu är ett av de länder u Europa som sköter det sämst. Att klappa sig själv på axeln och tro att vi är så duktiga är väldigt långt ifrån verkligheten idag.

Läs på vad som ligger bakom artiklarna du länkar till. Vi är bäst i klassen, sköter det bäst av alla. Har störst minskningar av alla I EU och har lägst utsläpp förutom Malta som ligger före oss....

Målen vi missar är att EU vill att vi ska rädda hela EU och ge upp vårt klimatmeutrala och långsiktiga skogsbruk, sluta avverka och agera kolsänka med våra skogsmarker för hela EU. Gör vi inte det får vi tokhöga böter... det är klimatmålen vi missar

som lök på laxen exporter vi CO2neutral el till grannländerna fram för allt Tyskland och hjälper med att sänka sina utsläpp.

Ytterligare ett bevis på hur snedvridet hela mediadrevet är

Norge tex som hyllas av alla för sin nästan 100% elbils situation släpper ju ut dubbelt så mycket som Sverige pga att man finansierar elbilarna med tung oljeindustri.... fint eller hur.

att då säga att vi ligger efter alla andra är sjukt magstart,
Senast redigerad av 2 VolvoB20, redigerad totalt 0 gång.
  • 1
  • 400
  • 401
  • 402
  • 403
  • 404
  • 405
Hardyskiva bult dimensioner

Kan hämta 12.9 fast om det duger... Om jag sk[…]

Ljud till navigator

vet inte om det funkar men vrid ner volymen d&ari[…]

Ingen aning men titta in på volvopartswebsto[…]

ps, jag var och kikade under motorhuven nu och hit[…]