Här diskuteras allmänna bilfrågor oavsett märke som inte passar in i övriga forum.

Moderator: Moderatorer

Nytt för i år räcker det inte med M+S utan det behövs snöflinga på däcken
Bilagor
Screenshot_20240920_091208_Chrome.jpg
Screenshot_20240920_091208_Chrome.jpg (97.48 KiB) Visad 1996 gånger
Hittade denna texten.

Fram till och med 30 november 2024 är även dubbfria däck som enbart är märkta med M+S, M.S, M & S, M-S, MS eller "Mud and Snow" att anses som vinterdäck på bilar med en totalvikt av högst 3 500 kilo. Från 1 december måste dubbfria däck ha alptopp-märkningen.
På släpvagnar med en totalvikt av högst 3 500 kilo anses däck med M+S-märkning som vinterdäck om de är särskilt framtagna för vinterkörning fram till och med 30 november 2028.
För fordon med en totalvikt över 3 500 kilo gäller från och med 1 december 2024 att däcken antingen ska vara märkta med symbolen alptopp/snöflinga eller vara dubbade. Undantaget är däck som inte sitter på framaxeln eller drivande axel. Är fordonets vikt över 3 500 kilo ska däck ha ett mönsterdjup på minst 5 millimeter när det är vinterväglag.
Mönsterdjupet på vinterdäck på personbilar måste vara minst 3 millimeter.
Släpfordon ska ha ett mönsterdjup på minst 1,6 millimeter.
I dagsläget kräver även Tyskland, Finland, Österrike och Luxemburg 3PMSF-märkta vinterdäck, och fler länder följer.
Har under dom senast 10 - 20 åren köpt 3 - 4 uppsättningsar dubbdäck till våra bilar (745-an och Passaten) och där har varit snöflingor på alla. Så snöflingan har funnits länge. Visste inte att man inte behöver "snöflinga" på dubbade vinterdäck. Kör med odubbade vinterdäck sommartid (745-an), framdäcken är friktionsdäck märkta M+S men ingen snöflinga. Dom är tillverkade 2003, så snöflingan har tillkomit efter det.
Lucif3r skrev: fre 20 sep 2024, 14:14 Uh..... Har det inte varit krav på snöflinga i typ 100 år redan...? Det fick jag lära mig iaf och aldrig ifrågasatt :-/
Har under dom senast 10 - 20 åren köpt 3 - 4 uppsättningsar dubbdäck till våra bilar (745-an och Passaten) och där har varit snöflingor på alla. Så snöflingan har funnits länge. Visste inte att man inte behöver "snöflinga" på dubbade vinterdäck. Kör med odubbade vinterdäck sommartid (745-an), framdäcken är friktionsdäck märkta M+S men ingen snöflinga. Dom är tillverkade 2003, så snöflingan har tillkomit efter det.
Lucif3r skrev: fre 20 sep 2024, 15:13 Nu var det ju dock tal om dubbfria vinterdäck, inte dubbade....

Jag har alltid kört dubbfritt, och under dom dryga 20år jag pillat med bilar så har samtliga haft snöflinga.
Joo, men förr var dubbfria vinterdäck samma däck men utan dubbar.....🤔🤔
Kommer inte ihåg när snöflingan kom, men innan dess skulle det stå M+S om du skulle få köra på vintern. Eller, det var ju inte lag på att ha vinterdäck. Men om du hade vinterdäck skulle det stå M+S på dom.
Nu i höst är det 57 år sedan jag som 14-åring klev in på en bilverkstad, och blev kvar........ Slutade dock "professionellt" 1985 och började laga vävstolar. Industrimaskiner, upp till 35 meter vävbredd 😱😱 Men bilar har jag hållit på med hela tiden. Under drygt 20 år hade jag en bilverkstad i garaget hemma. Mest rorstlagning och liknande........

Test med husvagn. Många laddstopp.... […]

V60 Classic har väl ändå inte AdBl[…]

V90 läggs ner.

Mercan torde ha markfrigång som en gokart.[…]

3G släcks

Hej gjorde service på min bil 3/7 i år[…]