Här diskuteras allmänna bilfrågor oavsett märke som inte passar in i övriga forum.

Moderator: Moderatorer

Så irriterande, jag har en Crawford garageport med fjärrstyrd öppning. Visst jättefint, problemet är bara att fjärrkontrollen spontansänder när man har den i fickan och sätter sig ner. Samma problem som med tidiga mobiltelefoner som spontanringde till slumpvalda personer i telefonboken, om ni minns..
Inte bra alls; när man kommer hem och slår sig ner vi middagsbordet så går garageporten upp och står öppen hela natten. Aj kort sagt :-/
Har letat hos Crawford och på nätet men det verkar inte finnas någon lösning.
Om någon råkar ha en 3D-skrivare och intresse skulle man säkert kunna tjäna en hacka på att sälja "skal" med någon slags lucka eller skjutdörr över knapparna. Crawford och Hörman har antagligen sålt miljontals fjärrkontroller över Europa, som alla har samma problem.
Hursomhelst, i brist på 3D-skrivare så tog jag ett gammalt patientkort och klippte till ett "lock" till fjärrkontrollen och gjorde ett litet hål mitt för "öppna/stäng"-knappen på 2-knappsfjärren. Hålet gjorde jag så litet som möjligt så jag bara får in pekfingertoppen med viss möda. Och så satte jag fast det med en tunn remsa dubbelhäftande tejp runtom kanten. Risken för spontansändning blir inte exakt noll men oerhört mycket mindre än förut..
Skulle nån här ha råkat se någon bättre lösning så är jag idel öra :-) Alla goda förslag är välkomna.
fjärrkontroll.jpg
fjärrkontroll.jpg (125.59 KiB) Visad 1128 gånger

Test med husvagn. Många laddstopp.... […]

V60 Classic har väl ändå inte AdBl[…]

V90 läggs ner.

Mercan torde ha markfrigång som en gokart.[…]

3G släcks

Hej gjorde service på min bil 3/7 i år[…]