Här diskuteras allmänna bilfrågor oavsett märke som inte passar in i övriga forum.

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av Erik Å
Om det möjligen är någon mer än jag som funderat på hur man sprayar insidan av trösklar och balkar med rostskydd så kommer här lite konstiga förslag :-)

På min V70 mk 1 så finns det gummipluggar under botten vid bakaxelinfästningen, därifrån kan man faktiskt lirka in en slang genom hela tröskeln ända fram till främre stänklappen, likaså bakåt genom balken över bakaxeln ända ut till bakre stötfångaren. Det är en del mellanväggar som man får lirka sig förbi men det går.
Har man väl lirkat in slangen så sprayar man lämpligen samtidigt som man sakta drar ut slangen.
Min favorit är hålrumsvätska BT 36-2417 blandad med motorolja. Ingen äcklig spillolja utan fräsch ny olja. Ca 60% olja, 40% hålrumsvätska. Fungerar bra även på rostiga ytor, har dock nackdelen att gummipluggarna sväller men det kan jag leva med ;-)

Problemet är bara att om man kopplar på en 2m lång slang på de vanliga spraypistolerna så kommer det nada vätska, bara luft. Mottrycket i slangen blir uppenbarligen större än injektor-undertrycket så ingen vätska sugs upp från behållaren.
Problem är till för att lösas! Vad händer om man trycksätter burken genom att koppla på ett T-rör på utgående slangen och kopplar till burken (och förstås pluggar ordinarie lufthål). Jo det går då hur fint som helst att spraya genom en 2 meter lång 8mm slang , hurra :-D
sprutpistol.jpg
sprutpistol.jpg (243.75 KiB) Visad 4021 gånger
.
.
I änden på slangen har jag tryckt i en plastplugg, svarvad av skaftet på en gammal tandborste, med ett 2.5mm hål mot änden. En lätt plugg av plast ramlar inte lika gärna ner och tjurar i nåt hörn inne i balkarna som en tung av metall skulle ha gjort. Slang: 8mm ytter (6 mm inner) polyuretan tryckluftslang från kullagret.com. Det skulle säkert ha funkat ännu bättre med styvare 10mm men det finns andra balkar där hålen blir väl trånga. Med 10mm går det säkert med billig pvc-slang, behövs inte tunnväggig och dyr PUR-slang.

6 st 2.5mm hål med 60 grader delning runtom slangen ger hyfsat stjärnformat spraymönster. Lämpligtvis sprider man ut hålen längs slangen annars blir det liksom inget kvar. Att borra i polyuretan blir icke bra, jag petade in skaftet av en 6mm borr in i slangen som stöd och stansade hålen med en håltång mot borrskaftet.
munstycke.jpg
munstycke.jpg (96.97 KiB) Visad 4021 gånger
.
.
Ojdå hoppsan, burken gillade visst inte 6 bar övertryck, man får nog skruva ner reduceringsventilen på kompressorn en aning :-/
Olöst, finns det lämpliga stabilare burkar med botten som klarar några bar övertryck utan att deformeras?
Kan antagligen bli rätt otrevligt om botten (och all vätska i burken) poppar ur :oops:
burk.jpg
burk.jpg (158.39 KiB) Visad 4021 gånger
Erik Å skrev:Olöst, finns det lämpliga stabilare burkar med botten som klarar några bar övertryck utan att deformeras?
Kanske hitta en uttjänt pc5 gasolflaska i stål att fylla med din häxbryggd?
Cotag skrev: lör 07 sep 2024, 01:30 Kanske hitta en uttjänt pc5 gasolflaska i stål att fylla med din häxbryggd?
Tack, ska klura på det
Nästa gång skaffar jag nog en 2 meter lång 10mm PUR-slang (8mm inner), då borde mottrycket bli mindre (dvs mindre explosionsrisk), och flödet större så jag kan minska trycket från kompressorn och dessutom kan jag ha fler hål runt periferin på slangänden. T.ex. 8 hål med 45 grader delning, det borde ge jämnare spraytäckning.
10mm slang borde fungera i trösklarna och balkarna akterut, jag kan ju korta ner och använda min 8mm slang till de små hålen i andra balkar..
Nu klarar rostskyddet sig till 2026, minst ;-) Finns annat att pyssla med, vägmätaren lär slå om till 64k nästa vecka :-/
Här sitter för övrigt den magiska gummipluggen på P80 (850 - V70 Mk 1). Se gul pil på bilden
Egentligen är det ett större problem att den inre ståltröskeln rostar på "utsidan" dvs sidan som är dold under plasttröskeln.
Jag plockade bort plasttrösklarna för några år sedan för att rostskydda men det var rätt mycket jobb. Popnitarna vid stänklappen måste borras ur, sen måste man bryta loss plastpluggarna längs underkanten. Och slutligen ska tröskeln lyftas uppåt eftersom den sitter nedtryckt i plastsnäppen på översidan. Skulle säkert gå lätt om dörrarna inte satt på plats :-/ Nu gjorde mina det så det var rätt meckigt trots öppna dörrar.
Men hursomhelst, när jag monterade ihop med nya plastpluggar i underkant så tryckte jag inte i de medföljande plastpinnarna som får pluggarna att expandera och låsa. I stället drog jag i skruvar (grön pil) och det visade sig vara ett lyckokast.
Nu kan jag enkelt skruva ur skruvarna, ta ur pluggarna och sen svänga ut tröskeln ett par centimeter i nederkant, tillräckligt för att kunna rensa ur leran som samlas innanför plasten och sen spraya utsidan av plåttröskeln med rostskydd genom glipan. Och här behövs ingen lång sprayslang, 20cm räcker gott ;-) Man får gå in på flera ställen längs glipan.

Edit: Häxbrygden är för övrigt inget jag har hittat på, den kommer från ett svenskt företag som tillverkar gaffeltruckar och användes för att rostskydda gafflarna på truckar som skulle exporteras med båt.. De använde Dinitrol som är svår att få tag i, jag bytte till Biltemas hålrumsvätska. Har dock testat i 20 år med goda resultat :-)
P80_plugg.jpg
P80_plugg.jpg (142.86 KiB) Visad 2842 gånger
Aha, det är ju förstås PA (polyamid dvs nylon)-slang man ska ha; styvare än PUR (polyuretan) som är mer gummiaktig
Problemet är bara att hitta nån som kan tänka sig att sälja enstaka meter av PA 10/8 snarare än hela rullar, ska testa Nordén Hydraulik AB..
Jag har en sån här från biltema, den skapar mera av en dimma så den borde lägga sig lite överallt. Har tänkt också på att modifiera den med en slang så jag kan föra in den mera. Har också en rostskyddsspruta från biltema likt första inlägget men tycker den är värdelös bara hackar och spottar.

Bild
Jag sprutar in rå linolja i hålrummen själv.
Om man byter olja i motorn någortsånär regelbundet så får man inte äcklig spillolja utan fräsch olja för detta ändamål. Dieselbilar funkar det inte på, dom blir fortare smutsiga. Som rostskydd funkar det, men det smutsar ner. Förr i tiden använde man bara gammal motorolja. Jag hade i min ungdom 2 st likadana Opel Rekord -59 efter varandra. Den första (köptes sommaren 1973) rostade sönder och samman och skrotades 1978 trots en massa rostlagningar som började redan i sluter på 60-talet. Den andra köpte jag 1977 och den var sprutad med gammal äcklig spillolja då och då sedan början på 60-talet. Jag fortsatte med detta dom följande 30 åren och bilen såldes 2009 i absolut rostfritt skick (aldrig varit nära en svets) . Dock var klädseln på sätena helt utslitet
Spillolja körde dom med på min Yaris 2007 då jag köpte den, behandlingen borde förmodligen upprepats vart 3-4:e år. Jag vet inte om de ännu kör på med oljan som alternativ. Jag upprepade dock aldrig rostskyddet och nu har jag två stora rosthål vid länkarmarna för den bakre axeln som jag ska prova svetsa. Den har kört 17 år och 430,000km.

Jag behandlar nuförtiden alla bilar själv årligen och med linolja.
DennisCA skrev:Jag behandlar nuförtiden alla bilar själv årligen och med linolja.
Det funkar också bra. Jag använde i många år linoljebaserad miljövänlig (begagnad) hydraulik olja. Min 745-a är sprutad men denna olja flera gånger fram till c:a 2010 då jag blev av med lokalen jag hyrde då. Den är nästan helt rostfri, har lagat i golvet vid främre domkraft fäste endast.
Spillolja klassas som miljö- och hälsovådlig. Förutom att den luktar spillolja.
Ny 10W30 köper man för under 50 kr/liter. Jag vidhåller, det finns inget skäl att spraya äcklig spillolja i hålrum.
Linolja är miljövänligt men målarna påstår att det enda som duger för att ta bort intorkad linolja är saltvatten :-D
Mercedes EQB 300 4Matic 2023 Svart

Jo, en sak som är irriterande. Bilen är […]

Kupéfläkt "döda utblås"

Jag har en V60 D4 från 2017 där kupefl&[…]

Batmacs Model 3 2020 - Enemy - såld

:-) Grattis! Vad blir det nu då? :-)

Vill minnas att min 854 automat vägde runt 87[…]