Här diskuteras allmänna bilfrågor oavsett märke som inte passar in i övriga forum.

Moderator: Moderatorer

#1586294
Toyota fortsätter att satsa på att utveckla förbränningsmotorer för personbilar:
https://www.carscoops.com/2024/06/toyot ... s-to-come/

De nya motorerna ska vara väldigt kortslagiga för att kunna göras låga och kompakta.
Kort slaglängd leder ju generellt till lägre vridmoment, vilket man kompenserar med hybridsystemets elmotor.
Men har kortslagiga motorer högre verkningsgrad?
Rent intuitivt känns det som att kortslagiga motorer borde ha sämre verkningsgrad än långslagiga?
Eller blir cylinderns termiska egenskaper bättre när en större del av cylinderns inneryta utgörs av kolv och ventiler, än av (kylda) cylinderväggar?
Någon som kan teorierna här?
#1586314
"engine that can run on gasoline, synthetic fuel, biodiesel, and hydrogen"

Gissar att kortad slaglängd är en eftergift för att enklare kunna köra på vätgas.
Volvo färg

Står på typningsskylten.

Min bränslepump i tanken behöver bytas. […]

V60 bifuel, -18: omkopplaren

Tack för tipset min vän :) Men lite f&ou[…]

HVO 100 för dyrt?

varför väljer man HVO100?