Här diskuteras allmänna bilfrågor oavsett märke som inte passar in i övriga forum.

Moderator: Moderatorer

av charzi
Tjena!

Jag har för närvarande en Volvo V40 D3 R-design, MY19. Gått ca 10300 mil. Nästan full utrustning, ingen panorama eller dragkrok.

Har värderat bilen via bilhandlare och fått prisförslag från 160-180k.

Funderar på att byta upp mig till en större bil, typ en v60. Har tittat runt lite på V60 My21 med samma funktioner/utrustning och behöver lägga ca 90-100k själv för att byta upp mig.

Funderar mest på om det är någon som gjort bytet från v40 till v60 och om det var värt det eller ej? Det jag mest saknar i min bil är utrymmet i baksätet samt bagageutrymmet. Frågan är om det värt de 100 000. Min bil är ju värd en del i nuläget och känns som läget att sälja hade varit nu när den fortfarande inte gått alldeles för mycket.

Vad tycker ni, värt att byta eller bättre lägga de pengarna på annat?
av UnleashFusion
charzi skrev: sön 23 jun 2024, 15:17
Jag skulle innan du byter in din bil. Kolla med din närmsta Volvo ÅF och kolla om du får låna hem en V60 och så provkör, känna , klämma, etcetc som om det vore din V40 och utifrån där ge dig själv uppfattning om det är värt eller ej. Det är subjektivt.

fick lite flashback när jag fick för några år sen låna en BMW 520d xdrive MY19, eventuellt byta in min v70 my11 fick av säljaren låna hem bilen i cirka 5dagar och provade nästan allt. det var en fröjd bil men då behövde jag efterhand lägga ca ~300tkr-350tkr utöver bilen. samt försäkring och allt skulle bli 2-2.5gånger högre än det jag hade då.. men men blev iallafall inget av då säljaren behövde kontakta bilia då (bmw) enbart tar in bmw's och andra märken behöver dom gå via andra ÅF och dittan och dattan.
av charzi
Tjena! Jo någon jag känner fick precis en v60, fick testa den och kände att den (såklart) kändes mer premium, , tystare i kupén, bättre utrymme samt carplay var riktigt gött. Grejen är att jag överlever med min v40, det är inte så att jag måste byta pga barn osv. Däremot kändes det jävligt najs att sitta i v60:n och köra runt.

Har tittat på det och med försäkring, skatt och soppa så blir det ju en 250-500kr mer per mån, vilket inte är några problem.

Frågan är om det är värt att bränna 100 papp på det, är relativt ung och nyligen kommit in i arbetslivet, har en del sparpengar (allt är ju egentligen csn) men det blir ändå 25% som ryker. Behåller jag v40:n kommer den ju säkert hålla länge och jag slipper lägga för mycket pengar i en bil. Det är detta jag överväger just nu!
Användarvisningsbild
av VolvoB20
Bara du själv kan avgöra om det är värt de extra pengarna. :-D

Fundera på vad du behöver dra in på eller vad du kunde gjort istället.

Så kan du göra ett genomtänkt val sedan.

PS, jag brukar inte provköra fina bilar jag inte tänker köpa, för då känns det så segt att köra hem i sin vanliga egna bil DS :P
av UnleashFusion
Om pengar inte är ett "problem", så hade jag såklart valt V60n. men som du säger är det 50/50. behöver du en ny bil eller klarar man sig med den man har. vilket dilemma!
Dock har värdet på äldre bilar gått upp(vilket är plus), så du får ju mer än vad du skulle fått några år tillbaka(lägre). så det klirrar i fingrarna. Du får ju som sagt en nybilskänsla och mer premium än din v40. Andrahandsvärde på Volvo överlag har hållit sig ganska högt jämfört med andra bilmärken.
Ta bort midjelist XC70

Ja jäklar, den videon ska man nog inte anv&au[…]

Välkommen ut i trafiken

Så var det fixat, tog inte många minut[…]

Då är du i gott sällskap. Vå[…]

Hade samma på min,var lilla batteriet som va[…]