Vinkelväxeln är en "dum mekanisk sak", ingen som helst elektronik i den. Det är i princip 2 kugghjul och en genomföring för höger (fram)drivaxel.
Kardanen ska alltid snurra så länge bilen "ska" röra på sig(dvs, framhjulen rör på sig)
Man kan inte dra slutsatsen att hylsan är kass för att framhjulen inte snurrar tillsammans med kardanen, om man ebart snurrar på kardanen, då framhjulen har en differental.
Eftersom vinkelväxeln är 100% mekanisk, så är det omöjligt att få någon elektronisk information från den
Slirkopplingen med tillhörande pump, ja det är ju den som är "magin" i hela systemet. På en -05a är det elektroniskt styrd haldex, "pump". Tidigare (upp t om -02 har jag för mig) hade visco-koppling som enbart fungerar först när det är skaplig rotationsskillnad fram/bak(dvs, framhjulen slirar och har så gjort en stund). Ingen elekronik inblandad där öht, det fungerar som så att rotationsskillnaden fram/bak värmer upp oljan, oljan blir då tjockare, och "nyper" kopplingen så man får drivning bak.
Haldex är lite mer komplicerad än så, den har möjlighet att kopplas in precis när som helst, men i snitt är det väl först när framhjulen börjar slira. Övriga tillfällen den kan kopplas in är t ex under kraftig acceleration, och även vid inbromsning på vissa modeller för att hålla bilen stabil.
En P2a och nyare har inte vad jag vill kalla en riktig bakaxel. Det är ju bara nå fjuttigt elände som mer hör hemma på en åkgräsklippare

Ska man ha en AWD Volvo med riktig bakaxel så får man allt gå tillbaka till 85x70-generationen, dom har i princip samma bakaxel som volvo 960

Den är t om slungdiffad! ..... men dom har ju sin beskörda del av problem med AWD'n...
Det är väl bara pumpen som faktiskt är elektronisk, och således den enda komponent i AWD systemet som kan spotta ur sig felkoder. Resten är helt mekaniskt/hydrauliskt.... Iaf på en -05a