Här diskuteras allmänna bilfrågor oavsett märke som inte passar in i övriga forum.

Moderator: Moderatorer

av Alexxelax
#1095175
Lucif3r skrev:En FWD har ingen diff bak, nej, likväl som en RWD inte har diff fram....
Misstänkte det, ville bara få det bekräftad och utesluta att bakhjulen på min driver noll.

För hjulen på en framhjulsdriver rullar utan problem vid sväng, och min klämmer till alltså är det motstånd någonstans och hade dom rullat fritt så hade det inte klämt till.
av rid54
#1095197
Om jag ska vara helt ärlig, så är situationen rätt så diffus och svår att bedöma genom den här "forummetoden". Jag skulle allvarligt föreslå, att du tar bilen till en verkstad för undersökning av ditt problem. Det kan vara så många olika faktorer som spelar in här. Först måste man ju avgöra om nåt verkligen har gått sönder. Om inte nåt har havererat, så kanske nåt fungerar mindre bra, av nåt skäl, men det lär behövas nån form av "hands-on" undersökning av en bilkunnig för att komma fram till var det strular. Ett riktigt haveri kan ju ge vilka symptom som helst... Om bakdiffen går kan det leda till att det nyper helt, att det låter för bedrövligt eller till att det bara inte driver. På en framhjulsdriven bil (med AWD) märker man kanske inget alls utan att prova på halt underlag... Ta med en assistent och kör sakta i snäva svängar på en grusplan medan han/hon tittar på hjulen, se var/om det kasar eller glider. Prova några rivstarter, se om alla hjulen driver.... Hissa upp framvagnen och rotera hjulen med fullt svängutslag, se om drivknutarna mår bra...
av Alexxelax
#1095208
rid54 skrev:Om jag ska vara helt ärlig, så är situationen rätt så diffus och svår att bedöma genom den här "forummetoden". Jag skulle allvarligt föreslå, att du tar bilen till en verkstad för undersökning av ditt problem. Det kan vara så många olika faktorer som spelar in här. Först måste man ju avgöra om nåt verkligen har gått sönder. Om inte nåt har havererat, så kanske nåt fungerar mindre bra, av nåt skäl, men det lär behövas nån form av "hands-on" undersökning av en bilkunnig för att komma fram till var det strular. Ett riktigt haveri kan ju ge vilka symptom som helst... Om bakdiffen går kan det leda till att det nyper helt, att det låter för bedrövligt eller till att det bara inte driver. På en framhjulsdriven bil (med AWD) märker man kanske inget alls utan att prova på halt underlag... Ta med en assistent och kör sakta i snäva svängar på en grusplan medan han/hon tittar på hjulen, se var/om det kasar eller glider. Prova några rivstarter, se om alla hjulen driver.... Hissa upp framvagnen och rotera hjulen med fullt svängutslag, se om drivknutarna mår bra...
Jag va hos volvo idag, dom har inte tider förs om 8-12v så jag har redan varit i dom tankarna. Det finns en massa andra verkstäder, men jag tror inte riktigt dom är lösningen, utan om man får ideer från andra och kollar steg för steg och lär sig samtidigt känna bilen mer så tror jag det löser sig till sist. Verkstäder gissar på problem, byter någon del och så vart det inte den som va problemet och så fortsätter det till halva bilen är bytt.

Jag har inte testat drivningen bak än men ska göra det samt testa drivknutarna.

Som halt underlagt får jag väl blöta ner en gräsmatta och testa.
av Alexxelax
#1095210
http://fuelandfriction.com/weekend-warr ... ial-noise/

"Regular clunking every few feet can also be an indicator of a broken pinion gear and/or chipped and damaged ring gear."

"Clunking and banging noises on the corners can be due to lack of sufficient posi-traction lubrication, broken spider gears, or worn posi-traction or limited-slip clutches. Broken spider gears, moreover, can also immobilize the differential and create a loud, crunching sound during final departure. If the rear differential noise is characterized by clunking every two or three feet, then there is a great chance that a broken ring gear is the problem with the section with the broken teeth banging or grinding as it tries to engage the pinion."

Knas låter inte bra
av Storfot
#1580187
Jag läste igenom den här tråden i hopp om att bli lite kunnigare, men tyvärr hittade jag ingen "fullständig" beskrivning, så jag försöker väcka lite nytt liv i tråden. (Jag är främst intresserad av hur det fungerar på en XC70 -05.)

Om vi börjar från växellådan så har vi alltså vinkelväxeln. Vinkelväxeln för över kraften till kardan via den berömda hylsan som från början var underdimensionerad. Kör man vidare med trasig hylsa så tuggar den sönder splinesen på vinkelväxelns axel efter ett tag. Vinkelväxeln har ingen avtappningsplugg och oljan är tänkt att vara hela livslängden.
  • Är vinkelväxeln en ren "dum" mekanisk växel? Ingen i- och urkoppling, elektronik etc.?
  • Ska kardan alltid snurra när framhjulen snurrar? Oavsett vilken växel som ligger i? Eller om motorn går?
  • Om det går att snurra på kardan utan att framhjulen rör sig, kan man då dra slutsatsen att vinkelväxeln/hylsan är trasig?
  • En trasig vinkelväxel / hylsa resulterar inte i några felkoder?
Sedan kommer kardanaxeln, inte mycket att säga om den.

Så har vi då allt magiskt som händer där bak:
  • Någon form av slirkoppling
  • I- och urkoppling drivs av rotationsskillnaden mellan fram- och bakhjul? (I praktiken handlar det väl om kardan och bakaxel?) Eller är den funktionen borta i.o.m. att pumpen infördes?
  • Det finns även någon slags pump med i bilden(?)
  • Elektronikenhet för kontroll av i- och urkoppling och hur man mycket kraft som ska överföras till bakaxeln. (Hanterar t.ex. hastighetssignaler från hjulen och om handbromsen är aktiv.)
  • Vilka fel är vanliga här och vilka ger felkoder? Pumpen kan tydligen haverera ibland utan felkod.
  • Hur är det med olja och oljebyten? Finns det avtappningsplugg?
  • Vilka enskilda delar pratar vi om här? Pumpen och elektronikenheten gissar jag är "egna delar". Är resten en stor "bakaxelklump" med koppling, diff och hela köret?
Användarvisningsbild
av Lucif3r
#1580201
Vinkelväxeln är en "dum mekanisk sak", ingen som helst elektronik i den. Det är i princip 2 kugghjul och en genomföring för höger (fram)drivaxel.
Kardanen ska alltid snurra så länge bilen "ska" röra på sig(dvs, framhjulen rör på sig)
Man kan inte dra slutsatsen att hylsan är kass för att framhjulen inte snurrar tillsammans med kardanen, om man ebart snurrar på kardanen, då framhjulen har en differental.
Eftersom vinkelväxeln är 100% mekanisk, så är det omöjligt att få någon elektronisk information från den :-)

Slirkopplingen med tillhörande pump, ja det är ju den som är "magin" i hela systemet. På en -05a är det elektroniskt styrd haldex, "pump". Tidigare (upp t om -02 har jag för mig) hade visco-koppling som enbart fungerar först när det är skaplig rotationsskillnad fram/bak(dvs, framhjulen slirar och har så gjort en stund). Ingen elekronik inblandad där öht, det fungerar som så att rotationsskillnaden fram/bak värmer upp oljan, oljan blir då tjockare, och "nyper" kopplingen så man får drivning bak.
Haldex är lite mer komplicerad än så, den har möjlighet att kopplas in precis när som helst, men i snitt är det väl först när framhjulen börjar slira. Övriga tillfällen den kan kopplas in är t ex under kraftig acceleration, och även vid inbromsning på vissa modeller för att hålla bilen stabil.
En P2a och nyare har inte vad jag vill kalla en riktig bakaxel. Det är ju bara nå fjuttigt elände som mer hör hemma på en åkgräsklippare :-) Ska man ha en AWD Volvo med riktig bakaxel så får man allt gå tillbaka till 85x70-generationen, dom har i princip samma bakaxel som volvo 960 :-D Den är t om slungdiffad! ..... men dom har ju sin beskörda del av problem med AWD'n...

Det är väl bara pumpen som faktiskt är elektronisk, och således den enda komponent i AWD systemet som kan spotta ur sig felkoder. Resten är helt mekaniskt/hydrauliskt.... Iaf på en -05a :-)
Användarvisningsbild
av VolvoB20
#1580212
Om framhjulen inte snurrar när man vrider på kardanaxeln har hylsan gått..... så enkelt är det

En diff skickar ut rotationen till åtminstone ett hjul. Och står båda still är hylsan rökt.

Hylsan kan ta med sig splinsen på lådan direkt. Nör min hylsa gav upp med en liten smäll rök vinkelväxejn samtidigt, vilket ör vanligast enlig volvo

Inga felkoder kommer upp, bilen blir bara framhjulsdriven, så många åker så med sina bilar och vet inte ens om det.
Användarvisningsbild
av apersson850
#1580356
Haldexkopplingen har förekommit i flera varianter.
Grunduppfinningen bestod av idén att den pump som spände åt kopplingen drevs av skillnaden i in- och utgående varvtal. Slirade det satte det fart på pumpen.
Genialt enkelt med det tog ju en stunds vridning av ett framhjul att bygga upp tryck tillräckligt för att få med bakhjulen.
Utöver denna självreglerande pump fanns en avlastningsventil som kunde öppna och släppa på oljetrycket. Den användes exempelvis när man bromsade. Om kopplingen var låst då kunde inte ABS fungera som det var tänkt.

Generation I och II fungerade på det här sättet. Skillnaden på dem låg i om avlastningsventilen var tryck- eller flödesreglerande.

Generation III införde en förladdningspump. Den orkade inte ge fullt oljetryck men kunde förspänna kopplingen till ungefär 80%. Det gjorde att risken att få hjulspinn när man startade var lägre och skulle det ändå hända behövde inte den ursprungliga pumpen pumpa lika länge innan trycket kom upp till full låsning.

I generation IV infördes en större eldriven pump. Samtidigt togs den ursprungliga mekaniska pumpen bort. Oljetrycket styrdes nu helt elektriskt. För att trycket skulle komma upp fort nog vid färd i högre hastigheter finns även en tryckackumulator. Till den pumpas olja med fullt tryck och en ventil kan sedan öppna och släppa in oljan till cylindern vid behov. Det betyder att bilen kan gå från fram- till fyrhjusdriven på en bråkdel av en sekund.

För att spara pengar tog man bort tryckackumulatorn på generation V. Där får pumpen agera snabbare för att få till fyrhjulsdrift om det behövs med kort varsel.

Modellerna med elektriska pumpar utnyttjar denna till att dra åt kopplingen på spekulation, alltså när bilen tror det kan behövas fyrhjulsdrift. Typiska lägen är varje gång du startat från stillastående eller om du aktiverat någon sorts terrängläge.

Då kopplingen är flerskivig i oljebad släpper den inte helt även när cylindern är avlastad. Bilarna driver ungefär 5% bak vid normal körning.
På längden finns ingen differential, bara kopplingen. På tvären differentialer i axlarna. Dessa kan inte låsas på Volvo, så istället hejdar man ett hjul som snurrar fortare med bromsen. Inte lika effektivt men bättre än inget.
  • 1
  • 3
  • 4
  • 5
  • 6
  • 7
Ta bort midjelist XC70

Ja jäklar, den videon ska man nog inte anv&au[…]

Välkommen ut i trafiken

Så var det fixat, tog inte många minut[…]

Då är du i gott sällskap. Vå[…]

Hade samma på min,var lilla batteriet som va[…]