Här diskuteras allmänna bilfrågor oavsett märke som inte passar in i övriga forum.

Moderator: Moderatorer

#1579363
Hej,

Jag är inte så insatt i hur stötdämpare fungerar när de börjar bli dåliga.. Sämre stötdämpning såklart men..
Vi fick nyligen veta att höger fram läcker litegrann..
Verkstan sa att det inte är nån brådska att byta, men att besiktningen eventuellt slår ner på den med lite otur (eller tur).. Kostnadsförslag är tot 8500kr h+v för Sachs, lagringar och arbete..

Frågan är hur vi bör resonera..
Byta så snart som möjligt..?
Byta innan året är slut (kanske 300mil på normala vägar)..?
Eller avvakta tills man 'tydligt' märker att den inte fungerar så bra..?
Välja Miles istället för Sachs för att minska priset lite (men kanske är dyrare 'i långa loppet')..?

Jag inser ju att dåliga stötdämpare kan påverka väghållningen.. och att när man som bäst behöver dämpningen i en kritisk väjningssituation så kan det ju avgöra utgången..

Bilen är en välskött, fullservad, helt lack-rostfri och problemfri V50 D5 Summum MY07 med 13.500mil som vi köpte direkt från fabrik 2006 :party: .

Mvh.
#1579383
Allt beror på hur du kör. Kör du Rally, ok byt omgående. Kör du inte Rally, fortsätt att att köra. Väghållningen på moderna bilar är överdimensionerad i kvadrat, kör man "normalt" är där säkert 50 - 70% kvar av dina stötdämpare.
Mina stötdämpare fram har varit med i c:a 55000 mil och är färdiga gör byte, ska bytas i sommar. Men jag känner mig ändå trygg med dom, trots att dom passerat bäst före med flera 10-tals år. Bak är bytt 2 gånger i under 36 år
#1579384
Beror ju lite på hur man resonerar som människa... Är det en daily som ska vara tillförlitlig i ur och skur så bör det åtgärdas snarast. Är det ingen katastrof att bli stående längst vägen så kan man avvakta. Är man riktigt modig så kör man tills någon instans säger åt en att det är dags att byta.

Det som händer när stötDÄMPARNA är slut är, som namnet viskar om, att dämpningen försvinner. Det vill säga, du har bara fjädrarna och noll och ingenting som dämpar/"stannar" fjädringen. Den kommer fortsätta gunga i all evighet(.. nåja) när det väl blir gung på det.
Min förra 945a sprang läck på ena bakdämparen rejält, så gick väldigt fort från "inget fel" till "lika effektiv som en cykelpump"". Den var... Intressant... att köra på ojämn väg, i svängar osv :-D

Man kan relativt enkelt kontrollera stötdämpningen själv. Tryck ner baken eller fronten rejält för hand och släpp. Är dom friska och krya ska bilen stanna efter 1-2 gung. Gungar den 3-4 gånger börjar dom bli trötta, gungar den bortåt 10 gånger så skulle dom ha bytts för åratal sedan :P
#1579385
Om det var min bil hade jag bytt rätt snart. Märke hade inte varit speciellt viktigt så länge det är en kvalitetstillverkare (några har nämnts ovan).

Väghållningen är överdimensionerad för de flesta under nästan helat tiden -- men hamnar du i en nödsituation kan fräscha dämpare vara skillnaden som gör att allt slutar bra.

Alternativ accepterar du att bilen börjar bli gammal och anpassar hastighet, avstånd etc till det. Det fungerar också. Din V50 med halvkassa dämpare kommer att ha bättre prestanda än många äldre veteranbilar. :-)
#1579389
Bra tips att trycka ner och släppa upp 👍, det hade jag glömt bort..
Verkstan (Bosch Elektrocenter) köper i princip bara delar från ad bildelar, vilket betyder Sachs+SNR (tot 8.500) eller Miles+Febi (tot 7.000kr) i vårt fall..
Är Miles+Febi ett bra eller osäkert val?
#1579421
Okalettos skrev:Bra tips att trycka ner och släppa upp 👍, det hade jag glömt bort..
Verkstan (Bosch Elektrocenter) köper i princip bara delar från ad bildelar, vilket betyder Sachs+SNR (tot 8.500) eller Miles+Febi (tot 7.000kr) i vårt fall..
Är Miles+Febi ett bra eller osäkert val?
Febi är okej, aldrig någonsin hört talas om Miles.
Du får Sachs för samma kostnad som Miles hos Trodo
Spoiler »
Spoiler »

TS kan ta det på reklamationsrätten &[…]

Vad heter den har del?

Jag har en V70 2013. Idag hittade jag läckag[…]

V50 T5, Motor dör

Din generator fungerar i alla fall. Men hade inte […]

Köpråd?

T6 och Polstar opt, nja (förbrukningen) V[…]