Nybbe_gefle skrev:Jag tankade min bil i morse. Och inte exploderade bilen för det!! :)
Hittar ingen information i SRV:s dokumentet som stödjer de utalanden du gör gällande E85:s explosionsrisk, inte heller något som pekar på att det är mer svårsläckt (däremot så pekar tidigare undersökningar på att vanligt skum äts upp av etanolen, varvid ett alkoholresistent skum bör brukas).
I BAFF:s rapport står följande: "E85 bildar brännbara ångor i slutna utrymmen (tankar, cisterner mm) vid högre temperaturer än bensin, varför högre brand- och explosionsrisker kan befaras." Befaras ja, inte konstaterats. Vidare från BAFF: "E85 har mycket högre elektrisk ledningsförmåga än bensin. Detta är bra ur säkerhetssynpunkt eftersom risken för att statisk elektricitet ska bildas genom friktion mellan exempelvis vätska och slangar är mycket låg." "Sammantaget bedöms E85, av författarna, inte vara farligare – ur brand- och explosionssynpunkt – än de konventionella bränslena bensin och diesel. Under det senaste åren har försäljningen av E85-bilar och tankställen som erbjuder detta bränsle ökat kraftigt, detta utan att några allvarliga bränder eller explosioner inträffat. Detta faktum stär-ker de bedömningar som författarna av rapporten gjort – dvs. att E85 inte är farligare än bensin ur brandsäkerhetssynpunkt." Återigen saxat från BAFF:s rapport: "Denna brandtyp representerar den motsatta bilden jämfört med diesel och bensin: Ren etanol brinner på ett kontrollerat sätt med knappt någon rökutveckling alls.på ett kontrollerat sätt med knappt någon rökutveckling alls. Den ”kontrollerade” för-bränningen av alkoholen är ett resultat av förhållandevis höga kokpunkter, låg flyktighetsgrad, lågt förbränningsvärme och mycket högt förångningsvärme (kvot för etanol - endast 29:1). För-bränningsvärmet för etanol är ca 60 % av det för bensin, medan den energimängd som behövs för att förånga ytterligare bränsle till underhåll av branden för etanol ca 2,7 ggr högre än för bensin. Resultatet blir att mycket mindre mängd bränsle förångas per tidsenhet, och att bränslet därför brinner på ett betydligt lugnare sätt."
Detta är några av de fakta från rapporten som talar emot de skrönor som dagligdags vandrar runt hos gemene man. Skulle nu E85-konvertering vara ett sånt högriskprojekt så borde man sett tydligare effekter (bilar som börjat brinna vid tankning etc.), med alla de konverterade bilar som rullar runt om i landet (och alla som blandtankar, mer eller mindre E85). Dock är inte detta något som får mej att ligga sömnlös om nätterna (jag är till och med så dum att jag parkerar min hemkonverterade etanolbil i mitt garage som är i källaren på min villa) utan jag kommer med glädje forsätta att ta till spriten!! :)
//David
skumt för jag kan svära på att på den här sidan..
http://www.srv.se/templates/SRV_Page____14874.aspx
Står det såhär..
*Ånga från E85 är explosiv vid normala utomhustemperaturer till skillnad från bensin och diesel. E85 ger även bränder som är svårare att släcka.*
Nu handlar det ju om en station.. men det här är ändå fullt möjligt..
*Sker en antändning vid tankningen – genom exempelvis en gnista på grund av statisk elektricitet – stannar inte branden vid mynningen av pumpmunstycket utan fortplantas ner i cisternen som kan explodera. Ett sätt att hindra lågan från att nå ner i cisternen är att montera en flamspärr.*
Omsätter vi detta så finner vi alltså att flamman stannar inte i mynningen..när du tankar.. macken lär ju vara skyddad.. men det är inte din tank.. flamman kan alltså gå ned i din tank..
Bensinbrand stannar nämligen i tankmynningen.. Bränsleblandningen är för fet att antända längre ned.
http://www.srv.se/upload/Förebyggande/b ... hetE85.pdf
Enheten för Brandfarliga och Explosiva Varor
Räddningsverket
Uppdaterad 2007-09-12
Fakta om brännbarheten för E85
De bränslen (drivmedel) vi använder i våra fordon är med nödvändighet brännbara, då detta är själva principen för de förbränningsmotorer som transporterar oss och våra varor. För att ett flytande bränsle (t.ex. bensin, etanol och E85) ska kunna brinna, krävs att det förångas och blandas med luftens syre. Halten luft (som innehåller 21% syre) i förhållande till halten bränsleånga ska vara lagom stor, annars kan blandningen inte antändas. Om blandningen innehåller för lite bränsleånga, kallas den ”för mager”, om blandningen innehåller för mycket bränsleånga kallas den ”för fet”. Mellan denna magra och feta sammansättning finns ett område där bränsleånga/luft-blandningen är sådan att den kan brinna, och detta kallas brännbarhets-området, eller mer dramatiskt explosionsområdet.
Bränslen i vätskeform avger alltid ångor, och hur mycket ångor som avges bestäms av det så kallade ångtrycket hos vätskan; ju högre ångtryck desto högre halt ånga ovanför vätskan. Ångtrycket beror på vätskans kemiska sammansättning, och på vätskans temperatur; ju högre temperatur desto högre ångtryck. (När ångtrycket hos en vätska blir detsamma som lufttrycket, börjar vätskan att koka, vilket för vatten sker vid 100oC som vi alla vet.) Ren bensin har ett relativt högt ångtryck, vilket medför att den bensinånga/luft-blandning som finns i en sluten behållare vid normala utomhustemperaturer oftast är för fet för att kunna brinna. Bensin i slutna behållare bildar en brännbar ång/luft-blandning mellan cirka –40oC och –10oC. (Observera dock att det i mynningen av öppna behållare alltid kommer att finnas brännbara blandningar!) Ren etanol har ett lägre ångtryck än bensin, och en brännbar etanolånga/luft-blandning uppstår därför vid högre temperaturer (även kemiska faktorer påverkar dock). I ett slutet kärl är detta område ca. +12oC till +38oC för ren etanol.
E85 är en blandning av 70-86% etanol och 14-30% bensin (volyms%), och har ett ångtryck som ligger mellan ren etanols och ren bensins. Det temperaturområde inom vilket E85 av sommarkvalitet bildar en brännbar ång/luft-blandning i slutna behållare ligger mellan ca. –25oC och ca. +8oC (uppgifter från -32 till -20°C och från +5°C till +12oC förekommer för den nedre respektive den övre gränsen). För vinterkvalitet av E85 förskjuts den övre temperaturgränsen nedåt till ca. -5 °C. Den nedre gränsen förskjuts också nedåt, oklart hur mycket. Brännbarhetsområdet för E85 faller inom ramen för ganska vanliga utomhustemperaturer i Sverige. Gnistor från t.ex. urladdning av statisk elektricitet kan antända både bensin och E85 vid tankning, men skillnaden med E85 är att branden riskerar att krypa ned i tanken med tankexplosion som möjlig följd.Detta händer normalt inte med bensin, då blandningen i tanken oftast är för fet.