- ons 08 nov 2023, 00:41
#1560436
Hejsan. Har en bekant med en äldre Toyota Yaris från 2004 som fått bromsproblem.
I häften av fallen då man krypkör och precis ska stanna (i hastigheter runt 5 km/h) startar ABS samtidigt som bromspedalen vibrerar, låter underligt och (jag upplever att den) sjunker något. Gör man däremot en kraftigare inbromsning ner till stillastående beter bromsarna just då som på vilken bil som helst.
På verkstad 1 ”rengjordes allt” och problemet skulle vara borta, men det kom tillbaka senare samma dag. På verkstad 2 tycktes man genom provkörning kunna konstatera att problemet var lokaliserat vänster fram (är själv osäker) men de såg heller inga felkoder. Då de hade tidsbrist besöktes ytterligare två verkstäder som också hade fullt upp.
Misstänkte först söndrig/smutsig ABS-sensor men har läst mig till att vid sådant problem lyser ABS-lampan, vilket den aldrig gjort. Efter vad jag lyckats läsa mig till verkar mycket peka på en söndrig ABS-krans/ring.
Planerar att ta mig an problemet på egen hand, helst innan vinterväglaget tågar in och uppskattar alla former av feedback och tips. Tänkte inledningsvis montera av framhjulen och för en visuell inspektion och se vad en sådan kan ge.
Har någon varit med om nåt liknande? Hur omfattande är det att byta kransen/ringen hemma i garaget? Vad är steg 1 om vi först fokuserar på ABS-kransar/ringar och vad behöver man tänka på rent generellt?
Tack på förhand.
I häften av fallen då man krypkör och precis ska stanna (i hastigheter runt 5 km/h) startar ABS samtidigt som bromspedalen vibrerar, låter underligt och (jag upplever att den) sjunker något. Gör man däremot en kraftigare inbromsning ner till stillastående beter bromsarna just då som på vilken bil som helst.
På verkstad 1 ”rengjordes allt” och problemet skulle vara borta, men det kom tillbaka senare samma dag. På verkstad 2 tycktes man genom provkörning kunna konstatera att problemet var lokaliserat vänster fram (är själv osäker) men de såg heller inga felkoder. Då de hade tidsbrist besöktes ytterligare två verkstäder som också hade fullt upp.
Misstänkte först söndrig/smutsig ABS-sensor men har läst mig till att vid sådant problem lyser ABS-lampan, vilket den aldrig gjort. Efter vad jag lyckats läsa mig till verkar mycket peka på en söndrig ABS-krans/ring.
Planerar att ta mig an problemet på egen hand, helst innan vinterväglaget tågar in och uppskattar alla former av feedback och tips. Tänkte inledningsvis montera av framhjulen och för en visuell inspektion och se vad en sådan kan ge.
Har någon varit med om nåt liknande? Hur omfattande är det att byta kransen/ringen hemma i garaget? Vad är steg 1 om vi först fokuserar på ABS-kransar/ringar och vad behöver man tänka på rent generellt?
Tack på förhand.