Här diskuteras allmänna bilfrågor oavsett märke som inte passar in i övriga forum.

Moderator: Moderatorer

Det här kanske alla har räknat ut redan.. ? :-)
Med en fjäder-fiskvåg och ett litet spärrskaft så kan man mäta upp moment på enstaka Nm med hyfsad upplösning.
Går även att utrusta med mejsel- eller torxbits om man har en lämplig adapter.

Man får mäta upp längden på spärrskaftets hävarm i meter (0.125m i detta fall), läsa av kraften man drar med i kilo på vågen och multiplicera med 9.81 så blir det Newton, sen är det bara att multiplicera med momentarmens längd i meter så blir det Nm.
Exempelvis 1kg på fiskvågen med dessa grejer ger alltså 1 * 9.81 * 0.125 = 1.2 Nm

Tänk bara på att vågen måste hållas precis vinkelrätt mot spärrskaftets hävarm.
Och använder man ett tyngre spärrskaft så kan egentyngden påverka momentet en aning. Problemet försvinner dock om man har spärrskaftet lodrätt och vågen i våg :-D

Med lämplig ringnyckel så kan man momentdra skruvar där den riktiga momentnyckeln inte får plats. Jag använde precis detta arrangemang till fästskruvarna på kamremsspännare och vattenpump på min gamla V70 (dock med större ringnycklar än den på bilden. Vågen bottnade precis så jag fick gissa lite :P )

_moment1.jpg
_moment1.jpg (331.37 KiB) Visad 606 gånger
_moment2.jpg
_moment2.jpg (255.73 KiB) Visad 606 gånger
Haha, nej det här har jag meckat ihop helt själv med det jag hittade i garaget.. :-D
Det där använde jag innan youtube var uppfunnen, började 1982 eller nåt :-D :-D :-D
Hade ju ingen momentnyckel till min första bil (Taunus-76) men väl Haynes, ringnycklar och fiskvåg :P
Dagens Blocket Bilar.

Import 28 ägare nja är nog ingen lysande[…]

Internet I bilen

Ursäkta min ovetskap men är det standard[…]

Elpriset

Då va maj avklarad. IMG_0599.jpeg

Lite "service" på bilen! Fick p&a[…]