- tor 10 aug 2023, 23:04
#1550454
Det här kanske alla har räknat ut redan.. ?
Med en fjäder-fiskvåg och ett litet spärrskaft så kan man mäta upp moment på enstaka Nm med hyfsad upplösning.
Går även att utrusta med mejsel- eller torxbits om man har en lämplig adapter.
Man får mäta upp längden på spärrskaftets hävarm i meter (0.125m i detta fall), läsa av kraften man drar med i kilo på vågen och multiplicera med 9.81 så blir det Newton, sen är det bara att multiplicera med momentarmens längd i meter så blir det Nm.
Exempelvis 1kg på fiskvågen med dessa grejer ger alltså 1 * 9.81 * 0.125 = 1.2 Nm
Tänk bara på att vågen måste hållas precis vinkelrätt mot spärrskaftets hävarm.
Och använder man ett tyngre spärrskaft så kan egentyngden påverka momentet en aning. Problemet försvinner dock om man har spärrskaftet lodrätt och vågen i våg
Med lämplig ringnyckel så kan man momentdra skruvar där den riktiga momentnyckeln inte får plats. Jag använde precis detta arrangemang till fästskruvarna på kamremsspännare och vattenpump på min gamla V70 (dock med större ringnycklar än den på bilden. Vågen bottnade precis så jag fick gissa lite
)

Med en fjäder-fiskvåg och ett litet spärrskaft så kan man mäta upp moment på enstaka Nm med hyfsad upplösning.
Går även att utrusta med mejsel- eller torxbits om man har en lämplig adapter.
Man får mäta upp längden på spärrskaftets hävarm i meter (0.125m i detta fall), läsa av kraften man drar med i kilo på vågen och multiplicera med 9.81 så blir det Newton, sen är det bara att multiplicera med momentarmens längd i meter så blir det Nm.
Exempelvis 1kg på fiskvågen med dessa grejer ger alltså 1 * 9.81 * 0.125 = 1.2 Nm
Tänk bara på att vågen måste hållas precis vinkelrätt mot spärrskaftets hävarm.
Och använder man ett tyngre spärrskaft så kan egentyngden påverka momentet en aning. Problemet försvinner dock om man har spärrskaftet lodrätt och vågen i våg

Med lämplig ringnyckel så kan man momentdra skruvar där den riktiga momentnyckeln inte får plats. Jag använde precis detta arrangemang till fästskruvarna på kamremsspännare och vattenpump på min gamla V70 (dock med större ringnycklar än den på bilden. Vågen bottnade precis så jag fick gissa lite

V70 Mk 1 (P80) -00, sen ny. Snart 65k, siktar på 100k. What could possibly go wrong? Rosten är nu under kontroll efter 25 års experimenterande, med många krokiga omvägar 
