Här diskuteras allmänna bilfrågor oavsett märke som inte passar in i övriga forum.

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av lennarte
Har nu plockat isär bromsarna bak. Oken och elmotorerna till handbromen funkar bra, men höger bromsskiva är skrot så det blir 2 nya skivor. Synd man inte får bort skivorna utan ta bort okhållarna. Kollade på dragkroken, får inte loss den. Dottern sa' att det bara var att dra ut och vrida på ratten. Kroken lossnar men jag får inte bort den. Någon som vet hur det ska funka??? Ska googla på det
Användarvisningsbild
av lennarte
Fick skruva bort okhållarna för att få bort skivorna. En av skruvarna gick då av.... :mad: :mad: Lagerhuset är av aluminium och det var ordentligt ärgat i skruvhålen. Kunde dock knacka på hållaren så jag fick bort skivan. Kunde då borra bort skruven som var kvar i hållaren. Dock skadade det gängorna. Fick åka till Delplocken i Falkenberg och hittade och kunde skruva bort en sådan. Så nu när jag skrivit färdigt detta ska jag ut och skruva ihop bilen.... :-D
Om jag skulle skaffa en annan bil någon gång så får det nog bli en Audi, jä--a vad många Audi A4 där fanns på skroten, inga problem att hitta delar där.
Användarvisningsbild
av lennarte
Tog några bilder, en bild på vad den invasiva maskinborren kan göra. Bör utrotas från alla infarter....
IMG_20230727_092444.jpg
IMG_20230727_092444.jpg (3.11 MiB) Visad 347 gånger
En bild på skruvarna innan rengöring. Det vita mjölet klämmer fast skruven i hålet så en av dom gick av.
IMG_20230727_092828.jpg
IMG_20230727_092828.jpg (1.21 MiB) Visad 347 gånger
Användarvisningsbild
av lennarte
Det var fel på låset..... Hon lämnar in det till bilhandlaren där hon köpt bilen så ska dom fixa det. Dom har även köpt sväsonens BMW där och ska där byta in båda bilarna och köpa en Volvo V90 AWD (inte XC) och hon ska börja ta körkort (igen....) Svärsonen får tjänstebil på sitt nya jobb så dottern blev helt plötsligt VD i deras företag.... :x :-D

Jag byter inte bil i onödan, kan man sä[…]

Kanske naivt, men du har en ganska detaljerad list[…]

Nya Volvo XC70 PHEV

. Hoppas det också, det är en riktigt […]

Frugan tog BE efter att jag mådde lite risig[…]