Här diskuteras allmänna bilfrågor oavsett märke som inte passar in i övriga forum.

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av batmac
William85 skrev:Lite halvofftopic men, får man fråga om du är nöjd med Passaten?, verkar som en vettig bil och bra utbud :-)
Jo men det skulle jag säga att jag är. Bra utrymmen, helt OK komfort. Saknar väl lite av det tekniska lullullet i nyare årsmodeller/högre utrustningsnivåer (trådlös carplay, appstyrd värmare, elstolar m.m.) men annars har jag inte mycket att klaga på. Väldigt trevlig bil på vintern och för oss har det hittils varit ett relativt smärtfritt ägande. Finns garagetråd här

viewtopic.php?f=51&t=162321
Användarvisningsbild
av lennarte
Frugan hade sin Passat B5 (1,8 T) i 16 år. Det säger väl en del. Det var hennes fjärde på 40 år. Där var en av dom som vi inte var nöjd med, det var en 96-a. Den var inte heller en "riktig" Passat (B3) mer en förstorad Golf. Där var tvärställd motor i den. Dom 2 första var vi också väldigt nöjda med. Den första (B1) övertog min mor när vi köpte vår andra (B2)
av Lövet
William85 skrev:Lite halvofftopic men, får man fråga om du är nöjd med Passaten?, verkar som en vettig bil och bra utbud :-)
Jag kan intstämma i att det är en mycket bra bil. Stora utrymmen, snål för sin storlek, lagom kul att köra. Jag var inte helt överens med växellådan dock, jag hade den 6-växlade DSG lådan, främst under 20 km/h. Den hade lite för bråttom iväg, eller om man hade lite rull så valde den 2an och slirade väldigt mycket. Väl i fart så var alla egenheter borta dock. Fickparkera i backe var inte heller en favorit. Den 7 växlade lådan som kom 2018 eller 2019 (minns inte exakt) löser allt sånt. Den är perfekt nästan vill jag säga.
Användarvisningsbild
av batmac
Håller på med bytet nu, men glömde att öppna behållaren för bromsvätskan innan jag pressade tillbaka kolvarna så det rann ut en del. Har hunnit byta fram och testkört ett varv runt kvarteret innan jag kom på mig själv. Nåt att tänka på eller är det bara att hålla koll på nivån och fylla på lite när jag är klar med kalaset (och såklart ha det öppet nu när jag byter bak)?
av Lövet
Inget mer än att verkligen torka bort allt spill
Användarvisningsbild
av lennarte
Skölj rikligt med vatten.
Graderingen på bromsvätske behållaren är utformad så att med nya belägg fyller man till max. Fyller du lnte på vätska och inte har läckage ska du byta klossar när nivån är nere på min. Och då sprutar det inte ut när du klämmer in kolvarna
Användarvisningsbild
av Erik Å
Bromsvätska påstås fungera fint som färgborttagare.. jo jag har nog sett detta själv i motorrummet på tidigare bilar. :-/
Att använda bromsvätskenivån som indikator när det är dags att byta klossar tror jag inte är någon bra ide. Inte helt ovanligt att belägget på ena sidan av skivan är helt nednött medan det på andra sidan har mer än hälften kvar pga att oket kärvar på glidpinnarna.
Användarvisningsbild
av batmac
Fint, tack ska ni ha. Sköljde och torkade och får väl hålla lite koll. Bytet är nu klart iaf, och jag kan fortfarande bromsa så det är ju en vinst :party:
Användarvisningsbild
av lennarte
Erik Å skrev: tis 18 jul 2023, 19:27 Att använda bromsvätskenivån som indikator när det är dags att byta klossar tror jag inte är någon bra ide. Inte helt ovanligt att belägget på ena sidan av skivan är helt nednött medan det på andra sidan har mer än hälften kvar pga att oket kärvar på glidpinnarna.
Det fungerar givetvis bara på väl fungerande bromsar. Jag har "stenkoll" på mina bromsar och byter beläggen långt innan det är nerslitet. Man ser ju det när man skiftar däck vår och höst. Det jag skrev var att mängden bromsvätska mellan max och min motsvarar beläggens tjocklek. Och fyller du inte på något så behöver du inte vara rädd att det "rinner över" när du pressar in kolvarna.

Jag byter inte bil i onödan, kan man sä[…]

Kanske naivt, men du har en ganska detaljerad list[…]

Nya Volvo XC70 PHEV

. Hoppas det också, det är en riktigt […]

Frugan tog BE efter att jag mådde lite risig[…]