Här diskuteras allmänna bilfrågor oavsett märke som inte passar in i övriga forum.

Moderator: Moderatorer

av Rullebör
Hej!

Jag ber om ursäkt för den kanske dumma frågan, men vad är skillnaden mellan halvel och helel när det gäller Volvos säten? Det verkar vara etablerade uttryck, men jag hittar ingen definition.

Tack på förhand!
Användarvisningsbild
av Steffe3
Aldrig hört, halv och helskinn har jag hört.

Däremot så finns det med bara eldrivet svankstöd och med alla axlar eldrivet, om det är något sånt man menar.
Användarvisningsbild
av bem
Skulle tro att vanliga standard stolar i Volvo på SPA plattformen (40/60/90-serien) inte har alla funktioner i stolen elektriska som de lite mer avancerade "Comfortstolarna" där man kan ha möjlighet reglera mer eller mindre allt på elektrisk väg (beror på utrustningsnivå). Jag har Comfortstolar i min V90 MY22 och jag har aldrig behövt göra nån manuell justering genom att dra eller vrida på nåt för att justera stolen.
Så här står det i handboken till min V90 MY22 (som har Comfortstolar):

Det elmanövrerade sätet kan flyttas framåt/bakåt och upp/ner.
Sittdynans framkant kan höjas/sänkas samt justeras i längd* och ryggstödets lutning kan ändras.
Svankstödet* kan justeras uppåt/nedåt/framåt/bakåt(1).

* Tillval/tillbehör.
(1) Gäller för fyrvägssvankstöd*. Tvåvägssvankstöd* regleras framåt/bakåt.

Tror det är allt ovan i min V90.

Även om man har Comfortstolar är det inte säkert man har allt elmanövrerat, t.ex. när man bygger en V90 Recharge idag så måste man upp i minst mellan-utrustningsnivå som kallas Plus för att få:
Elmanövrerad förarstol, med minne
Elmanövrerad passagerarstol, med minne
Elmanövrerad sitsförlängare, förare
Elmanövrerat svankstöd, inställbart i 4 riktningar

Jag byter inte bil i onödan, kan man sä[…]

Kanske naivt, men du har en ganska detaljerad list[…]

Nya Volvo XC70 PHEV

. Hoppas det också, det är en riktigt […]

Frugan tog BE efter att jag mådde lite risig[…]