Här diskuteras allmänna bilfrågor oavsett märke som inte passar in i övriga forum.

Moderator: Moderatorer

av TactfulXerox
#1547361
Hej,

Letar efter familjens andra bil. Har tänkt mig nån typ av Volvo från 14 och och framåt och har lite frågor. Tanken är att pendla med bilen och att behålla den i kanske 10-15 år iallafall.

1. Manuell eller automat? Har både kört mycket med båda typerna av växling och har blandad erfarenhet av just automater. Nu ska automaterna i Volvo vara väldigt bra men de har också en fördröjning i kraftöverföring, dvs när man trycker på gasen så dröjer det en eller två sekunder innan acceleration sker, något som inte ska vara lika illa med manuella Volvo bilar.

2. R design eller CC? Är det stor skillnad i vägegenskaper? Gillar att spela golf, vara i skogen och fiska så höjden är ju bra men man kommer ju fram ändå med en vanlig kombi. Det är ju inte riktig off road åkning man kommer göra. Det viktiga är väl awd eftersom det är mycket snö här.

3. V70 eller v90? Nu är även sedaner och typ v60 även aktuella men frågan är mer om det är värt att lägga extra på en nyare spa Volvo med tanke på att bilen ska behållas ett tag eller om det kan vara skönt med en äldre Volvo som har fysiska knappar istället för en skärm.

4. V70 dynamic = r design? På v70 innan 14 finns det en del r design på blocket, däremot finns det väldigt få som är nyare än 14. Däremot finns många som heter dynamic. Är det samma utrustning/styling nivå bara att de bytte namn under en period?

5. V70= Ford? De delar rätt mycket, hur stor är skillnaden? Är det mer värt att köpa en Mondeo?
Användarvisningsbild
av bem
#1547426
Eftersom du skall ha bilen länge skulle jag nog personligen välja dels en med ganska få mil på mätaren dels en före SPA. XC70 kanske passar Er? Jag hade en V70 (diesel) MY14 manuell och den var jag mycket nöjd med. Har inget behov av AWD och högre markfrigång egentligen men om jag hade haft det hade en XC70 legat närmast till.
Volvobilar före SPA har i regel bättre rostskydd, kan vara bra du som tänker ha bilen länge. XC70 eller vanlig V70 modellen innan SPA kom är större inne och har större bagage än efterträdaren V90. Jag kör V90 (MY22, Recharge). V90 Cross Country är rätt läcker men blir väl dyrare än en XC70 med motsvarande mil. V90 CC har slutat tillverkas nyligen, kan ev. ha trissat upp beg. priserna på V90 CC?
En V90 är mycket ”klumpigare” än en V70. Sikten bakåt vid backning är ganska mycket bättre i V70 än V90. Man åker kanske lite skönare i en V90 men skillnaden är i så fall inte jättestor jämfört med V70 enligt min mening.
Mer fysiska knappar i en V70/XC70 än i en V90, det är ett plus för den förra tycker jag.
Lycka till.
av Okalettos
#1547455
Hej.. En god vän har en V90 T6 inscription med alla möjliga finesser bortsett från t ex lårstöd som tyvärr missades vid beställningen.. Killen är typ 1,83 och normalbyggd och kör ofta långa sträckor, vilket i hans fall är en ryggknäckare i V90.. Han tycker spontant att han sitter skönt, men redan efter 5-10mil sträckkörning så börjar ryggen ge sig till känna, oavsett stolsinställningar..
Alla är ju olika, 'men' i sina tidigare bilar (t ex näst senaste Audi A6) så hade han inga ryggkänningar efter 40-50mil i sträck..
Själv är jag aningens mindre och tycker spontant inte att jag får jättebra sidostöd i V90, till skillnad mot i V60, V70 (fas II, medans lite sämre i fas III) och V50 (Summum-paket)..
Så, kör man ofta längre sträckor så kan det vara en god idé att provköra en lång bit..
Användarvisningsbild
av bem
#1547519
Standardstolarnas sittdynelängd i en V90 är inget att hurra för direkt, om man har lite längre lårben. Jag provsatt standardsätena i en V90 inför att jag bytte till ny V90 . Det var alldeles för kort sittdyna. Jag var tvungen välja Comfortstolar som har inställbar sittdyneförlängning. I några år äldre Volvo V90 ingår Comfortstolar i utrustningsnivån Inscription (har jag). I lite nyare (än MY22 early som jag har) vet jag inte vad utrustningsnivån kallas där Comfortstolar ingår. Kan förstås på beg. marknaden finns Volvo där man köpt till Comfortstolar separat där de inte ingått i den utrustningsnivå bilen har. Dock tycker jag mina Comfortstolar känns ganska "platta" åt rumpan. Men det finns lite mer exklusiva Comfortstolar med ventilation m.m. i och annat skinnmaterial (och även i ull på nyare), det kan hända de inte känns så platta som standard Comfort stolar, har inte suttit i såna så jag kan inte jämföra. Säkrast att provsitta och köra en lite längre sväng själv, om man brukar köra lite längre sträckor hyfsat ofta.

Kanske naivt, men du har en ganska detaljerad list[…]

Nya Volvo XC70 PHEV

. Hoppas det också, det är en riktigt […]

Jag byter inte bil i onödan, kan man sä[…]

Frugan tog BE efter att jag mådde lite risig[…]