Här diskuteras allmänna bilfrågor oavsett märke som inte passar in i övriga forum.

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av poseidon
Har gått och funderat på hur det funkar att som exempelvis CircleK hyra ut elbilar.

En fossilbil skall ju lämnas in fulltankad. Det tar 3 min å fixa.

Om inte Elbilen lämnas in "fulltankad" kan ju inte bilfirman hyra ut bilen direkt till nästa kund. Tar väl 45min-2h att ladda fullt.

Skall man som kund planera in ett laddstopp innan man lämnar tillbaka?

Tillgänglighet minskar och intäkterna lägre.

Nån som vet hur det går till?
Användarvisningsbild
av svergie2
Avis vill ha tillbaka bilen med minst 70% batteri, annars debiteras en avgift om 225 sek. Snabbladdare från 0-80% går på 30 min på de flesta bilar. Nemas problemas!

Skickat från min iPhone med Tapatalk
Användarvisningsbild
av fjohan82
Så här skriver Hertz:

Om du väljer att lämna tillbaka bilen utan att fylla upp tanken eller ladda upp elbilens batteri till minst 80% kapacitet har vi rätt att ta ut en avgift. Upptankningsavgiften varierar beroende på var i landet återlämning sker och slutlig information om den tillämpliga avgiften kommer att lämnas i samband med upphämtningen.

Hertz samarbetar med appen Elton för att underlätta allt från planering, laddning till betalning. Elton hjälper dig att planerar din rutt och laddningsstopp, navigerar till din destination, förutspår väntetider för laddning samt samlar kostnader på ett och samma ställe. Det fungerar med operatörer i alla nordiska länder och har en översikt på ca 30 000 laddningsplatser i hela norden.

Från Sixt:

Elbilar lämnas ut med minst 80% av batteriet laddat och ska återlämnas med minst 80% batteri.

Om fordonet återlämnas utan full tank, eller med lägre än 80% batteri, kommer bilen att tankas eller laddas av Sixt enligt vid tidpunkten gällande villkor. Vänligen observera att en serviceavgift tas ut för denna tjänst.

Förbetald laddning av elbil kan köpas till vid bokning eller upphämtning av fordonet, så att elbilen kan återlämnas till Sixt oladdad. Vid förköp av laddning sker ingen återbetalning för elektricitet som inte utnyttjats.

Jag byter inte bil i onödan, kan man sä[…]

Kanske naivt, men du har en ganska detaljerad list[…]

Nya Volvo XC70 PHEV

. Hoppas det också, det är en riktigt […]

Frugan tog BE efter att jag mådde lite risig[…]