Här diskuteras allmänna bilfrågor oavsett märke som inte passar in i övriga forum.

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av lennarte
Varit på service med våran Subaru XV. Den har blivit oerhört svårstartad kall nu när det blivit varmt. Det är ett "knackljud" precis i det ögonblick som motorn startar. Där är ju garanti på bilen så vi lämnade in den där vi köpte den. Vi har kört den på etanol hela våren och det funkar bra, och förbrukningen ligger "inom ramarna" på c:a 30% mer bränsle.
Svaren vi fick på knackljudet var att sträckaren till multiribb remmen är fjäderstyrd och just i startögonblicket går emot stoppet. Inte riktigt nöjd med svaret. Vad gäller startsvårigheten så rekommenderade dom att köra på bensin 2 st tankar och sedan gå över till etanol igen. Det köper jag inte, men vi ska prova. 745-an har jag kört året runt i 10 år utan startsvårigheter, varken sommar eller vinter. Den har "ett snäpp" varmare tändstift än normal och det kanske Subarun också behöver, men den är ju "fabriksbyggd", 745-an har jag byggt om själv.
Någon som har liknande erfarenhet med etanol bilar???
Användarvisningsbild
av lennarte
Har nu kört 2 tankar på bensin och bilen startar direkt kall. Den går mer och oftare på el också (Mild Hybrid) och startade direkt redan på morronen efter den tankats bensin. Det blir nog inte kört mer på etanol på denna bil, frugan vägrar. Så mycket bättre går den på bensin. :-( Längtar efter att få igång 745-an. Behöver köpa bränder till huset, takräcke till Subarun verkar inte finnas än (finns till äldre modeller). Man kan man ändå inte köra långa bränder på det lilla taket, bågarna kommer alltför nära varandra
Men frugan älskar bilen, och det är ju hennes bil :-D :-D
Användarvisningsbild
av lennarte
fjohan82 skrev:av fjohan82 » Idag, 10:07
Takräcke verkar finnas, men de passar kanske inte er modell?
Joo, dom från Thule kanske passar. Har "intregerad rails". Tror bilen är 21-års modell. Köpte den september -21 och det var en av dom sista bilarna i Sverige. Det där med årsmodeller är ju "flytande" och dom kommer ju med båt 🤔🤔 hit och det tar väl ett halvår.

Jag byter inte bil i onödan, kan man sä[…]

Kanske naivt, men du har en ganska detaljerad list[…]

Nya Volvo XC70 PHEV

. Hoppas det också, det är en riktigt […]

Frugan tog BE efter att jag mådde lite risig[…]