Här diskuteras allmänna bilfrågor oavsett märke som inte passar in i övriga forum.

Moderator: Moderatorer

av vjohnj
Okalettos skrev:Nu förstår jag ännu mindre , ska jag glömma härdning? Vad är det som händer med stålet om man knappt når upp i 8-900° menar du då?
Skojar du med mig? Skall du härde skivor för att vad. Göra yxor.. killen ovan talar enbart få en hård yta på skiva. Inte härda skiva. Kolla upp härdning och vad det är.
av Okalettos
vjohnj skrev: lör 03 jun 2023, 21:25
Okalettos skrev:Nu förstår jag ännu mindre , ska jag glömma härdning? Vad är det som händer med stålet om man knappt når upp i 8-900° menar du då?
Skojar du med mig? Skall du härde skivor för att vad. Göra yxor.. killen ovan talar enbart få en hård yta på skiva. Inte härda skiva. Kolla upp härdning och vad det är.
Sorry, blandade ihop er lite :-/..
Jag skojar inte.. Jag kan visserligen en del om 'materialteknik', i terion (maskinngenjör som jag är), härdning ser jag företrädesvis som övergången från autentisk struktur till martensitisk, men har inte så bra koll när det gäller just bromsskivor och vad man ska tänka på där :-/..
Användarvisningsbild
av Erik Å
Stål? Bromsskivor brukar väl vara av gjutjärn. Generellt sett svårt att härda :-D
Användarvisningsbild
av Erik Å
Jupp, här kan du se hur tillverkningen går till (Biltema? :-D )

Brembo:

Den här var nästan roligare, här ser man materialmixen innan nersmältning, typ: :-D
1/3 krossade motorblock
1/3 gamla stekpannor
1/3 gamla elmotorer

Detektivarbete

Fjädern för huven? Minns inte riktigt hu[…]

Volvo V50 "Mr White"

Kom över en riktigt fin R-Design växelsp[…]

OM RYSSEN KOMMER

Bra text https://www.dn.se/kultur/michail-sjisjki[…]

Solgardin bakdörrar

De som sitter i min XC90 är inbyggda i dö[…]