- mån 17 apr 2023, 16:31
#1537940
Hej,
Det har dykt upp en 'filosofisk' tanke i mitt huvud angående bromsvätskebyte vs kvarvarande vatten/fukt som ev inte byts..
På bilar med integrerad handbroms i bakre oken, så är ju/väl den del av kolvarna som har kontakt med bromsvätskan, 'urgröpta' (till skillnad mot främre bromsokens kolvar, iaf på vår V50).. Det måste väl isf betyda att vätskan i dessa, relativt stora hålrum ändå, aldrig byts, såvida man inte byter bromsok eller renoverar bef bromsok såklart.. Eller är det generellt så att oken är konstruerade så att även hålrummen till stor del nås av ny vätska vid sedvanligt vätskebyte?
Det har dykt upp en 'filosofisk' tanke i mitt huvud angående bromsvätskebyte vs kvarvarande vatten/fukt som ev inte byts..
På bilar med integrerad handbroms i bakre oken, så är ju/väl den del av kolvarna som har kontakt med bromsvätskan, 'urgröpta' (till skillnad mot främre bromsokens kolvar, iaf på vår V50).. Det måste väl isf betyda att vätskan i dessa, relativt stora hålrum ändå, aldrig byts, såvida man inte byter bromsok eller renoverar bef bromsok såklart.. Eller är det generellt så att oken är konstruerade så att även hålrummen till stor del nås av ny vätska vid sedvanligt vätskebyte?
V50 1.8F MY08 Summum