Här diskuteras allmänna bilfrågor oavsett märke som inte passar in i övriga forum.

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av Erik Å
Ja, räkna med att toe sticker iväg såpass mycket att däcken börjar nötas snett om man inte justerar..
Camber justerar man inte men det kan vara läge att kolla att det inte blev helt fel. Syns med blotta ögat om bilen blev hjulbent eller kobent :-D
Caster och KPI är icke justerbara och dessutom rätt okritiska..
Användarvisningsbild
av Lucif3r
Vad som är justerbart och inte beror ju helt på bil... Vissa går det justera cambern på och vissa går det inte på. Vissa går att justera caster på och vissa inte...
Men att toe skulle ändras av ett fjäderbensbyte har jag inte varit med om. Förutsatt att man inte är på och skruvar på styrstagen givetvis ;-)
Användarvisningsbild
av Erik Å
Gamla lösningen med två bultar genom spindeln:
Om du inte gör något så tror jag att fjädern trycker bultarna (i det lilla glapp de har) mot negativ camber (kan ha varit tvärtom, minnet sviktar 😁) Håller man emot innan man drar fast dem kan man justera typ en halv grad mot noll eller positiv. Tänk på att den går en bra bit mot negativ när man släpper ner bilen på marken så fjäderbenet trycks ihop
Det är nog inte meningen att man ska justera på glappet utan bara dra fast. Enligt gamla diskussioner här hamnar man inom tillåten tolerans ändå..
En liten liten ändring av camber pga nya fjäderben slår dock rätt mycket på toe, det har jag sett med egna ögon :-)

Hur kan man ens betala 50k för något […]

VOLVO 945 B230FD STARTAR EJ

Hej har en Volvo 940 b230fd som inte vill gå[…]

DennisCA's Volvo 850 -97

Man kanske kom på att det var lite lurigt at[…]

Kollad precis och jag har ingen ström till ob[…]