Här diskuteras allmänna bilfrågor oavsett märke som inte passar in i övriga forum.

Moderator: Moderatorer

TommyP86 skrev:Bara att höra om km-skatt gör att jag känner för att hantera det franskt.
...eller att backa 30-50 år tillbaka i tiden. 1974-1993 fick man betala kilometerskatt på dieseldrivna fordon. På personbilar satt det en låda, ofta i motorrummet, där man skulle stoppa ner ett stämpelkort - i stil med dom som användes till stämpelklockor. På lastbilar och bussar var konstruktionen istället rund och satt fastskruvad utanpå navet på höger bakhjul. På den tiden var dieselpriset ungefär hälften av bensinpriset. När kilometerskatten försvann ökade dieselpriset till ungefär samma nivå som bensinpriset.

/Håkan
TommyP86 skrev:Bara att höra om km-skatt gör att jag känner för att hantera det franskt.
Bara dom ger f-n i skattebefriade bilar(vilket alla mina bilar kommer vara om/när skatteändringen införs) så håller jag mig lugn. Visserligen blir nog, för mig iaf, km-skatt billigare än vikt-skatten jag har idag men...
GT-mannen skrev:...eller att backa 30-50 år tillbaka i tiden. 1974-1993 fick man betala kilometerskatt på dieseldrivna fordon. På personbilar satt det en låda, ofta i motorrummet
En liten historia från den tiden. Vi hade här då ganska stor en lantbruksskola. Den hade utbyte med studenter i skolor i Danmark. Dom hade en Mercedes buss (c:a 20 sittplatser) som dom flera gånger om året åkte färja till Danmark med. När detta med stämpelkort infördes så var dom över i Danmark. När dom på vägen hem körde igenom Tullen i Varberg så kom det 2 st tulltjänstemen springande, viftande och skrikande. Dom var både trötta och våldsamt irriterade på honom för han inte stannade och stämplade kortet. Dom lär varit irriterade och tjuriga även efter han öppnat motorhuven och visat dom en, bensinmotor........

Hur kan man ens betala 50k för något […]

VOLVO 945 B230FD STARTAR EJ

Hej har en Volvo 940 b230fd som inte vill gå[…]

DennisCA's Volvo 850 -97

Man kanske kom på att det var lite lurigt at[…]

Kollad precis och jag har ingen ström till ob[…]