Här diskuteras allmänna bilfrågor oavsett märke som inte passar in i övriga forum.

Moderator: Moderatorer

av wallentin
#1536740
Har en citroen c8 2006 som har börjat bli trögt och få i växlarna och kopplingen tar väldigt högt upp. Är det dags för ett kopplingsbyte
Användarvisningsbild
av lennarte
#1536771
Tar den väldigt högt upp ska den justeras så den tar längre ner. Ett spel (glapp) på en till 2 cm ska det vara innan kopplingen börjar ta. När den är svår att växla (skrapar i främst backen) brukar vara tvärt om, alltså för stort spel (pedalen tar för långt ner). När kopplingen slits tar pedalen högre och högre upp tills spelet är borta. Fortsätter man då att köra börjar lameller snart att sllra och då kan det ta slut fort. Du kan ha 2 fel, dels att kopplingen är sliten (pedalen tar högt) och dels att tryckplattan i kopplingen havererat så det inte frikopplar riktigt. Det senare hände på dotterns Peugot 107 efter c:a 8000 mil. Denna bil är identisk med Citroën C1, men alla bilar med manuell växellåda har samma konstruktion
av Cox
#1536813
Beror om man använder kopplingen som fartbegränsare....

Skickat från min SM-A528B via Tapatalk

av wallentin
#1536840
Har kollat, kopplingen går inte att justera. Frågan är bara om man ska byta packboxen bakom svänhjulet samtidigt. Den läcker ingen olja mellan motor och växellåda. Men den har ju gått 26000 mil.
Användarvisningsbild
av lennarte
#1536850
Dotterns Peugeot 107 -08 har vajerkoppling och justering, och jag fick justera den i härom året när äldsta barnbarnet började övningsköra.
Lucif3r skrev:En så modern bil ska man varken behöva eller kunna "justera kopplingen" på. Så när pedalen börjar ta där den inte ska så är det dags för kopplingsbyte helt enkelt, och ev. slavcylinder också.
Jaa så är det i dom flesta fall, på hydraualisk manövering flyttar sig kolven i slavcylindern efterhand tills den når botten och då är lamellen nersliten. Har sett vajerkoppling med "självjustering" också, men det är kanske inte lika vanligt. Oftast är spelet i pedalen anpassat så när spelet är slut är lamellen så nersliten att kopplingen ska bytas.
Det är mycket mer jobb att byta tätningen senare. Tror inte det görs "automatik", man får nog beställa det.

Hur kan man ens betala 50k för något […]

VOLVO 945 B230FD STARTAR EJ

Hej har en Volvo 940 b230fd som inte vill gå[…]

DennisCA's Volvo 850 -97

Man kanske kom på att det var lite lurigt at[…]

Kollad precis och jag har ingen ström till ob[…]