Här diskuteras allmänna bilfrågor oavsett märke som inte passar in i övriga forum.

Moderator: Moderatorer

av Evolved
Vida är som ni vet ganska ologiskt i många avseenden, finns där några manualer eller instruktioner för programmet? Jag har ett visst felsymptom på en bil, som jag inte har möjlighet att läsa felkoder på, det ska väl finnas en flik där man kan gå in och felsöka genom symptom?

Diagnostics - Reference information - Function tycker jag det borde vara? Men när jag klickar på själva symptomet så händer ingenting?
Användarvisningsbild
av Lucif3r
Beroende på bil så är det inte säkert att den infon du söker finns i VIDA. Detta är mest(enbart?) sant för äldre modeller, typ 99 och äldre.
VIDA är dessutom, på gott och ont, uppbyggt kring just ett felkodsregister. Det är så informationen plockas fram och sorteras. Det du ev. skulle kunna göra om du nu inte kan läsa ut felkoderna från bilen(varför inte?) är att leta reda på en felkodslista för bilen i fråga, leta reda på den kod som överrensstämmer bäst med felet du upplever, och söka på den koden i VIDA. Tänk dock på att koden behöver vara i volvo-format, universala ISO-koder godtas ej.

Hur kan man ens betala 50k för något […]

VOLVO 945 B230FD STARTAR EJ

Hej har en Volvo 940 b230fd som inte vill gå[…]

DennisCA's Volvo 850 -97

Man kanske kom på att det var lite lurigt at[…]

Kollad precis och jag har ingen ström till ob[…]