Här diskuteras allmänna bilfrågor oavsett märke som inte passar in i övriga forum.

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av Selast
Hyffsat off topic i de andra forumen så jag testar här. Jag har en Packline 90 av obestämd årgång där gasfjädrarna börjar bli lite trötta. Kollade på någon hemsida där dom ville ha runt 500:-/st för orginal fjädrar. Eftersom Biltema säljer fjädrar för ungefär hälften undrar jag om någon här vet vilken Biltema fjäder som passar? Man skulle ju kunna tycka att det var en Volvo eller Saab fjäder med tanke på att Packline är svenskt men de Volvo fjädrar jag sett har någon sorts kulled i båda ändar och Packlinefjädrarna som sitter på boxen har ett hål för en bult i ena änden. Så om någon här gjort detta och vet vilken fjäder som passar blir jag jättetacksam!
Användarvisningsbild
av Selast
Tack för tipset, tyvärr tror jag inte att någon där passar. Jag hittade en lista från KG Knutsson där det står att fjädern som passar i äldre Packlines ska vara 406 mm lång och ha en kraft av 170 N. Så jag tror dom du länkar till är för långa och för kraftiga. Jag får åka ut till Biltema och kolla helt enkelt.
Användarvisningsbild
av Falk
Jag förfasades också över prisbilden på gaslyftarna för ett par år sedan när jag behövde byta på min Packline 90.
Via Packlineåterförsäljarna är gasfjädrarna idiotdyra. Från andra leverantörer, typ Lesjöfors, är de bara skitdyra.
Jag beställde från DICTATOR Scandinavia till mycket bättre pris. De hade då rätt artikel i lager. Dessutom kunde jag välja vilken "hårdhet" jag ville ha. Valde lite hårdare än original så att locket står uppe även när det är -20°C och en decimeter snö på lådan.

http://dictator.se/gasfjadrar/

(Jag såg nu på företagets hemsida att det verkar drivas i delvis ny regi sedan 2010 och flyttat från Tranås till Vadstena. Hoppas att servicen fortfarande är lika bra som för 2 år sedan då jag köpte mina fjädrar...)
av Pam
Jag lyckades hitta att gasfjädrarna till Porsche 924/944 passar. De är dock lite trögare (270N istf 200N). Men jag tänker att det skadar nog inte när det blir kallt och snöigt. EAN nummer 4027816253013. Typ 200kr/st...
av Emlben
Beställde det EAN-numret som Pam så generöst delat med sig av. Dock kom fjädrarna då med kulfäste på ena sidan och min Packline vill ha ögla på bägge sidor så blev det lite fel.

No hard feelings - Skriver det här bara så nästa som läser den här tråden är uppmärksam på detta.

Den har antingen stått utomhus eller i ett f[…]

Värmepaket 940

Jo skulle väl använt sökmotorn, det[…]

Nu har jag bytt drivaxel och spindelled - om n&ari[…]