Här diskuteras allmänna bilfrågor oavsett märke som inte passar in i övriga forum.

Moderator: Moderatorer

av Falconblå
Hej! Mitt originalbatteriet kastade in handduken idag, så köpte ett nytt 85h ,Varta batteri och skulle montera, dock var det inte riktigt 100% rätt så jag fick knacka lite på polskorna å då bommade jag och råkade orsaka ett hål i nya batteriet,

Vad tror ni? Är det bara kassera och slanta upp för ett nytt? Eller ska man prova täta det med något? Är hål just bredvid polen så på ovansidan med andra ord.. :-/ har inte läckt ut någon vätska iallafall
Användarvisningsbild
av lennarte
Batterisyran dunstar och allt omkring färgas och/eller fräts långsamt sönder.
Användarvisningsbild
av Steffe3
Lär ju skvalpa under färd, så jag hade definitivt tätat innan jag åker nånstans.
av Falconblå
Menade mer om det är dumt att täta den om det är bättre att bara bita i det sura och köpa ett nytt batteri?
Tänkte om det är dumsnålt att lappa det för att en dag stå där med urladdat batteri som svällt upp och sprutat överallt med batterisyra.
Funderar på täta detta å sen ha det som nöd batteri i traktorn

Jag tog bort det håliga batteriet och satte dit ett annat fram tills jag kommer på hur man ska göra.
av Falconblå
Lucif3r skrev: sön 02 apr 2023, 16:18 Jag skulle inte chansa iaf. Ett batteri är en så pass liten kostnad sett till förödelsen läckage kan orsaka.

... Och håll hammare och andra improviserade slagvertyg långt borta från kommande batterier ;-)
Nä det känns som att det kan ställa till med så mycket tjorv ifall det springer läck.

Haha jo hultafors släggan får ligga kvar i lådan nästa gång jag byter batteriet, men då blir det ett volvo originalbatteri ifall det inte är allt för dyrt
30659796 är nummret på Volvo batteriet
Användarvisningsbild
av VolvoB20
Lagade ett batteri som fått ett sådant hål med glasfiberspackel.

Höll i alla år tills batteriet var slut av naturliga skäl.

Förmodligen var lagningen starkaste stället på hela batteriet. :-)
av Falconblå
VolvoB20 skrev: mån 03 apr 2023, 00:32 Lagade ett batteri som fått ett sådant hål med glasfiberspackel.

Höll i alla år tills batteriet var slut av naturliga skäl.

Förmodligen var lagningen starkaste stället på hela batteriet. :-)
Satte kemisk metall i hålet och kommer få aggera batteri i jordbrukstraktorn. Känns inte värt att riskera ifall det skulle hända något i bruksbilen.

Nytt batteri 90ah på volvo 1923:-, billigare än Vartas

Hur kan man ens betala 50k för något […]

VOLVO 945 B230FD STARTAR EJ

Hej har en Volvo 940 b230fd som inte vill gå[…]

DennisCA's Volvo 850 -97

Man kanske kom på att det var lite lurigt at[…]

Kollad precis och jag har ingen ström till ob[…]