Här diskuteras allmänna bilfrågor oavsett märke som inte passar in i övriga forum.

Moderator: Moderatorer

Fast en lysdiod är ju också en diod, och uppfyller samma funktion + mer därtill(ljus) ;-) Visst, dom klarar inte många mA, men ändå :-D
Jag har själv använt lysdioder som vanliga dioder i småprojekt när jag inte haft lämplig vanlig diod till hands :P

... Men man bör absolut särskilja på en diod och lysdiod för enkelhetens skull.

Håller med om att 4148 är i klenaste laget, iaf om det ska drivas en lampa på ledningen. Ska det enbart drivas styrsignal till ett relä så funkar det väl dock...
Själv hade jag valt åtminstonde en 1N5408. Inte direkt den starkaste den heller, men bra mycket starkare än 4148 - och framförallt lättare att hitta i gammal elektronik om man är en sån som jag som slaktar gammalt "skräp" för komponenter :-D
Lucif3r skrev: tis 13 dec 2022, 12:55 .. Jag har själv använt lysdioder som vanliga dioder i småprojekt..
Förutom högre framspänningsfall (röda LED fungerar utmärkt som 1.6V referensdioder) så bör man tänka på att de brukar vara specade för max 5 V i backriktningen.. inte mycket att hänga i julgranen. Förutom som belysning då :-D
Universaldiod 1A: Någon i familjen 1N4001.. 4007. Det är spänningståligheten som skiljer, alla duger för bilbruk. Långsamma och robusta :-) Tänk på att glödlampor har en startström typiskt 10x normal driftström.
Större diod: 1N5401 gillar jag ;-)
Erik Å skrev:Förutom högre framspänningsfall (röda LED fungerar utmärkt som 1.6V referensdioder) så bör man tänka på att de brukar vara specade för max 5 V i backriktningen.. inte mycket att hänga i julgranen. Förutom som belysning då :-D
Ja givetvis, mina projekt är till 99% i 2.5-5V-regionen, så där funkar det som nödlösning :-)
Jimmyaronson skrev: tis 13 dec 2022, 14:27 ..Är dessa bara att löda dit på kabeln? Simpelt om det är fallet.
Blir säkert robust och bra :-) Sätt en bit krympslang över diod och lödningar så skyddar du mot kortslutning. Om man petar in en bit smältlimstav i båda ändarna innan man värmer/krymper så blir krympslangen vattentätt limmad mot kabelisoleringen.
Man får inte värma hur mycket som helst när man löder på halvledare, det vet du säkert redan. Det behövs temperaturkontrollerad lödpenna och sen snor man sig så det inte tar mer än typ 3-4 sekunder per lödning. Och man måste ha riktigt elektroniklödtenn med hartsbaserat fluss. Det förekommer lödtenn med saltsyra som flussmedel, usch.. Sånt har inget i elektronik att göra :-D
vjohnj skrev: tis 13 dec 2022, 12:53 Fast varför välja en sån klen diod som 4148?
De var förvalt när jag skapade schemat och såg det först efter jag exporterat, länkade en alternativ därunder bilden ;-)
Så jag valde inte, hä ba blev så :-D
Trasig taklucka

Jag skulle låta det vara och satsa pengarna […]

Konsumentköplagen ger dig bara rätt att […]

MartinS V60 D4 R-Design

Bra styr du har på knarren och att du kan fi[…]

Gasspjäll och limp-mode

Jag har en Volvo V70 1999 GLT. För ett tag se[…]