Här diskuteras allmänna bilfrågor oavsett märke som inte passar in i övriga forum.

Moderator: Moderatorer

av Lövet
PerreS skrev:Hoppas att de kommer att vara ute mer på vägarna också, i polisgaraget gör nya uppfinningar inte så mycket nytta.
Det är ju inte det som är problemet utan att de har värre brottslighet att ta hand om. Det som är bra är att man ofta kommer grov brottslighet på spåren genom trafikövervakning (om man fokuserar på rätt saker).
av SubMarine
Regskyltsavläsning har väl funnits i polisens bilar i flera års tid? Jag tycker de ska fokusera mer på dåligt körbeteende (avstånd, aggressiv körning, mittfilsåkning etc) än som idag mestadels hastighetsövervakning.
av Lövet
SubMarine skrev:Regskyltsavläsning har väl funnits i polisens bilar i flera års tid? Jag tycker de ska fokusera mer på dåligt körbeteende (avstånd, aggressiv körning, mittfilsåkning etc) än som idag mestadels hastighetsövervakning.
Ja ANPR kameror har funnits i flera år. Det nya är att den tittar åt flera håll, förr bara framåt.
av SubMarine
Lövet skrev:Ja ANPR kameror har funnits i flera år. Det nya är att den tittar åt flera håll, förr bara framåt.
Aha då är jag med! 8-)
Användarvisningsbild
av VolvoB20
Känns väldigt gammalt och omodernt att integrera i bilen..

Sedan länge finns ljusramper till polisbilar som identifierar bilar i alla riktningar och slår upp dem i alla register.

Dessutom kan de målfölja flera andra bilar samtidigt i olika riktningar och samtidigt räkna ut deras hastighet.

I.o.m att all intelligens sitter i rampen kan det monteras på alla polisbilar oavsett modell och ålder.

Nackdelen är väl att civila bilar vill man ha dold montering.
Användarvisningsbild
av kebabpizza
Lucif3r skrev:
Lövet skrev:Åker man oskattat och avställt och blir stoppad så brukar det finnas allt möjligt spännande i den bilen...
Hm... Det enda spännande jag har i min 945a är... uh... hm... tror fasen det bara är snöborsten som finns i den :P Resten ligger utspritt i garaget^^
Då är det nog på tiden att du ställer på nu då ;)
Användarvisningsbild
av Micce1980
Lövet skrev:
TommyP86 skrev:Men jag tycker ändå det är bra. Det är mycket skit som rullar obes och avställt.
Snabbsvar
Åker man oskattat och avställt och blir stoppad så brukar det finnas allt möjligt spännande i den bilen...
Bor någorlunda nära dit många sommargäster gärna kommer under fyra månader om året, fick polis på plats var dag till slut för de hittade alltid en drös som inte hade ordning på sakerna eller körde vårdslöst. Pratade lite med de som var på plats ibland och de började helt enkelt bara stanna de bilar som hade rutorna nere till slut, det var oftast där de hittade något att titta närmare på. Det var alltså de som ville visa upp sig, inte klarade av att ha ordning på sakerna och det kunde ju innebära ett brett område så hund fick gärna nosa lite där med
Användarvisningsbild
av Lucif3r
kebabpizza skrev:Då är det nog på tiden att du ställer på nu då ;)
Mja, snart så. Funderar på att boka bes. till början av januari. :-)

Men alla dessa tekniker hjälper ju föga när det inte finns nå poliser ute på vägarna. :bored:
Och när dom väl visar sig så skyltar dom med det långt innan, så det är ju pinsamt lätt att undvika dom.
Varierande laddtryck Volvo 940

Ja det märks när han går som han s[…]

Enligt min handlare dock, när jag fråga[…]

På dessa bilar är hjullagret en hel en[…]

Hej! Om det var till mig frågan var så[…]