Här diskuteras allmänna bilfrågor oavsett märke som inte passar in i övriga forum.

Moderator: Moderatorer

av Rådlös
Det är däckomläggningstider nu. Jag funderade lite på detta med däck. I min bil årsmodell -20 finns det inget reservdäck. Det finns en kompressor och lagningsutrustning till den. Jag har inte studerat det på nära håll eller övat tillvägagångssätt. Och jag hoppas ju naturligtvis att slippa behöva använda det.
Men jag kom att tänka på dom provisoriska plastreservdäck som fanns tidigare. Jag hade ett sådant i min V70 -08. Finns dom kvar i dagens bilar?
Jag skall inte ha något sådant för det finns förmodligen ingen tillräcklig plats i bilen. Jag funderade bara på det.

Häromdagen såg jag en uppgift om service och dom här kompressorerna och tillhörande utrustning, dom skall kontrolleras vart fjärde år. I alla fall i min bil.
Användarvisningsbild
av leiwi
Reservhjulet “Tempa spare” finns fortfarande till Volvo , dock inte till el eller hybrider
Användarvisningsbild
av ER
Ganska säker på att om allt stämmer så finns det ens finns plats för hjulet i "baljan".
På min V60 MY11 med kompressor och leksaksskummet så är baljan inte stor nog att rymma hjulet eller insatsen med domkraften från XC70 MY08 då bilen inte är byggd för den från början.
Användarvisningsbild
av lennarte
På min 745-a ligger original reservhjul kvar. Det är inte samma dimension (mindre, 155x15 mot 185/65x15). Så om man inte tvunget måste ha samma dimension så finns alltid däck/fälg i samma höjd/smalare som man kanske kan få plats med. Min 745-a är 32 år gammal och har rullat snart 50000 mil och reservhjulet är fortfarande oanvänt.
Användarvisningsbild
av leiwi
ER skrev:Ganska säker på att om allt stämmer så finns det ens finns plats för hjulet i "baljan".
På min V60 MY11 med kompressor och leksaksskummet så är baljan inte stor nog att rymma hjulet eller insatsen med domkraften från XC70 MY08 då bilen inte är byggd för den från början.
Se här
https://accessories.volvocars.com/sv-se ... /Automatic
Användarvisningsbild
av Perra83
Jag valde till reservhjul i nybeställningen för typ 800kr el nått. V60 -16. Det går att köpa till i efterhand men då är det betydligt dyrare.
Användarvisningsbild
av ER
leiwi skrev:
ER skrev:Ganska säker på att om allt stämmer så finns det ens finns plats för hjulet i "baljan".
På våran V60 spelar det ingen roll att det finns som tillval eller inte. Finns ingen plats under golvluckan på den då det på något vis inte är samma balja eller annat som gör att det innte passar.

Se här
https://accessories.volvocars.com/sv-se ... /Automatic
Användarvisningsbild
av VolvoB20
Tempaspare lättviktsreserv har räddat mig två ggr när jag fått punktering på motorväg och däcket är i slamsor när man lyckats få stopp på bilen och svängt ut på vägrenen.

Kompressor/ lagningskittet gör ju noll nytta när däcket är i strimlor.

Satte på reserven och körde hem 12 mil i 85 km/h, sen kunde jag åka och köpa nytt däck på måndagen när gummi firmorna öppnade.
Varierande laddtryck Volvo 940

Ja det märks när han går som han s[…]

Enligt min handlare dock, när jag fråga[…]

På dessa bilar är hjullagret en hel en[…]

Hej! Om det var till mig frågan var så[…]