- tor 03 sep 2020, 12:35
Lite utveckling och spåning av mitt inlägg häröver: Min V70 hade "täta serviceintervaller" framhöll ofta kritikerna mot FFV. Jag håller i och för sig inte med om detta. Service, när man kontrollerade och eventuellt åtgärdade fel och brister, gjordes var 20 000 km. Det var på samma sätt som vilken annan bil som helst. Däremellan, var 10 000 km byttes motoroljan och oljefiltret. Inget annat (om man inte sa till om det?) Det räknar jag inte som en schemalagd service med ett protokoll. Man kan möjligen säga "Liten service" eller "Mellanservice". Men betänk att numera säger alla instruktionsböcker: Byt motorolja varje år! Dom flesta av oss Medelsvenssonbilister kör 12 500 km om året. (Det säger vi i alla fall när vi skall teckna försäkring) I den här oljebytarkörsträckan ligger ju den här årliga körsträckan, så vad är problemet?
I min servicebok som jag nämner här över, kollade jag stämplarna. Den första tiden var det Bilia i Sthlm som utförde servicen. Dom har bara skrivit och stämplat den "stora servicen". Alltså var 20 000 km. Inte oljebytena. När jag köpte bilen anlitade jag vanligtvis en "icke Volvoverkstad". Därför står oljebytena med på senare tid.
Hursomhelst, räkna som Volvo och deras bolag Bilia, service var 20 000 km gånger 29 rutor i boken. Det blir 580 000 km.
Någon frågade tidigare hur länge Volvo tänker sig att bilen håller? Svaret om man skall gå efter boken = 580 000 km. Eller om man vill räkna i mil i stället, 58 000 mil.
Det fanns en annan V70 FFV-modell men med större motor, 5 cylindrar. Den hade längre serviceintervall, 30 000 km, och oljebyte var 15 000 km. Men med dom 29 rutorna i boken blir det
870 000 km. Någon frågade om teoretisk livslängd enligt Volvo själva och serviceboken. Båda bilmodellerna rullar fortfarande i dagens trafik. Deras böcker är inte fullskrivna ännu.