Här diskuteras allmänna bilfrågor oavsett märke som inte passar in i övriga forum.

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av Erik Å
Vid vilken körsträcka ligger den sista förtryckta servicen i serviceboken på nyare Volvobilar? Vore intressant att veta, det ger en vink om planerad livslängd.. :-)
Användarvisningsbild
av Erik Å
Serviceprotokollen då? Är de också dumpade tillsammans med livslängden? :-D
Jag är klar med Volvo i vilket fall, vore bara kul att veta ;-)
av Rådlös
Förtryckta serviceprotokoll ?

Jag råkar ha en servicebok här på min förra bil, en V70 2.0 F -08. Det finns inga förtryckta körsträckor i boken. Dom är numrerade i stället. Service nr 1, nr 2, nr 3 osv. Ända upp till och med service nr 29. Och den aktuella verkstaden fick skriva den aktuella körsträckan i boken. Sedan finns det några andra sidor med rutor för anteckningar och stämplar, byte av hastighetsmätare, byte av airbagsystemet samt några sidor om garantier m.m. Skulle inte dom 29 rutorna räcka till att notera i så får man väl spara fakturor eller kvitton i stället.

Varför är det så? Jo, det var ju lite olika intervaller på körsträckorna i dom olika modellerna. För att göra det enkelt så har Volvo bara tryckt en utgåva av boken. Sedan är det andra uppgifter som berättar när bilen skall servas.
av Rådlös
Lite utveckling och spåning av mitt inlägg häröver: Min V70 hade "täta serviceintervaller" framhöll ofta kritikerna mot FFV. Jag håller i och för sig inte med om detta. Service, när man kontrollerade och eventuellt åtgärdade fel och brister, gjordes var 20 000 km. Det var på samma sätt som vilken annan bil som helst. Däremellan, var 10 000 km byttes motoroljan och oljefiltret. Inget annat (om man inte sa till om det?) Det räknar jag inte som en schemalagd service med ett protokoll. Man kan möjligen säga "Liten service" eller "Mellanservice". Men betänk att numera säger alla instruktionsböcker: Byt motorolja varje år! Dom flesta av oss Medelsvenssonbilister kör 12 500 km om året. (Det säger vi i alla fall när vi skall teckna försäkring) I den här oljebytarkörsträckan ligger ju den här årliga körsträckan, så vad är problemet?
I min servicebok som jag nämner här över, kollade jag stämplarna. Den första tiden var det Bilia i Sthlm som utförde servicen. Dom har bara skrivit och stämplat den "stora servicen". Alltså var 20 000 km. Inte oljebytena. När jag köpte bilen anlitade jag vanligtvis en "icke Volvoverkstad". Därför står oljebytena med på senare tid.
Hursomhelst, räkna som Volvo och deras bolag Bilia, service var 20 000 km gånger 29 rutor i boken. Det blir 580 000 km.
Någon frågade tidigare hur länge Volvo tänker sig att bilen håller? Svaret om man skall gå efter boken = 580 000 km. Eller om man vill räkna i mil i stället, 58 000 mil.
Det fanns en annan V70 FFV-modell men med större motor, 5 cylindrar. Den hade längre serviceintervall, 30 000 km, och oljebyte var 15 000 km. Men med dom 29 rutorna i boken blir det
870 000 km. Någon frågade om teoretisk livslängd enligt Volvo själva och serviceboken. Båda bilmodellerna rullar fortfarande i dagens trafik. Deras böcker är inte fullskrivna ännu.
av kvillebäck
Rådlös skrev:Du kan ju göra den här reflektionen: Hur många KIA eller andra valfria fabrikat, äldre än 25 år ser du i trafiken i dag? Hur många Volvo ser du samtidigt?
Det är nog ingen slump eller obetydlig tillfällighet att V70 var Sveriges mest sålda bil under många år.
Med tanke på att KIA kom till Sverige 1997 så är din fråga ganska värdelös.
Man kan väl lika väl göra jämförelsen om att INGEN av de Kiabilar som såldes i Sverige för 25 år sedan har skrotats ännu.
Hur många av Volvobilarna som såldes 1995 har skrotats?

Personligen ger jag Volvo en trea på femgradig skala i kvalitet. Kia en tvåa.
av Tompamannen
Det pratades buller i en annan tråd. Jag tycker min V40 väsnas något hemskt i 110+. Samtidigt, med tanke på TS fråga, får man hörselskydd inkluderat när man köper en Kia? Den är nämligen sju resor värre än min V40 om man får tro tester tyvärr.
Sedan finns det såklart sämre/bättre Kia, Stinger är väl helt okej, men den är ju ingen volymvagn direkt.
Beträffande garanti och Kia, har läst mängder med Kia där kopplingen rasat vid så tidigt som 3000 mil och garantin har inte täckt detta då det är en förslitningsdetalj. Jag är lyckligt lottad som har en bra försäkring på min bil som täcker det mesta som en eventuell garanti skulle täcka, och självrisken är 750kr till 8 år/10.000 mil sedan är den 1500kr till 10 år/15.000 mil. Känns bättre än en garanti som ändå verkar värdelös i många fall. Skulle nästan säga ett marknadsföringstrick!
Användarvisningsbild
av MarcusJ
Rådlös skrev: tis 01 sep 2020, 21:32 Du kan ju göra den här reflektionen: Hur många KIA eller andra valfria fabrikat, äldre än 25 år ser du i trafiken i dag? Hur många Volvo ser du samtidigt?
Det är nog ingen slump eller obetydlig tillfällighet att V70 var Sveriges mest sålda bil under många år.
Hur många KIA såldes i Sverige för 25 år sedan...?
Trasig taklucka

Håller med, men det känns såd&aum[…]

Kanske turbon som jävlas då?

Detta gäller bara gamla bilar eller?

Visa din semesterbil(d)

Klockan är här nu 07:,00. Sitter i en […]