Här diskuteras allmänna bilfrågor oavsett märke som inte passar in i övriga forum.

Moderator: Moderatorer

av KevinAnderssoon
Hej alla !

Håller på och bygger om en 740 till lite av en dröm bil, har tänkt att sätta i nått typ av keyless system, har hittat en variant på eBay https://www.ebay.com/itm/383352435929 tyvärr ser alla nycklar rätt fula ut, planen är att kanske plocka ur nyckeln från paketet för att flytta över transponder m.m till tex en v90 nyckel från eBay eller liknande. Någon som har gjort nått likande tidigare som kanske kan dela med sig av lite erfarenhet och tankar eller är det bara att beställa hem grejerna och sätta sig med multimetern och lödpennan för att prova sig fram, i teorin borde det inte vara några större bekymmer då jag antar att kina nyckeln borde vara relativt snål på elektronik och då bara tömma v90 nyckeln för att sedan bygga in kina nyckeln.

Mvh Kevin.
Användarvisningsbild
av Lucif3r
Jag har liknande fjärrkontroll till min, och kan säga att dom ser faktiskt bättre ut i verkligheten än på bild. Men visst, "kromet" skavs ju bort relativt fort på nyckelknippan, men har man den för sig självt utan andra nycklar hängades brevid så håller dom ju.

Bara för att det är "kina nyckel" så betyder det inte att den är snål på elektronik... Jag vill nog säga tvärtom, den är säkerligen fullproppad av elektronik. Det är billigare att kasta in ett gäng "vanliga" komponenter än att bygga något med få, dyrare, komponenter.

Men, ja, det är nog fram med multimeter och lödkolv som gäller. Dock misstänker jag att det är mycket SMD-komponenter, vilket ofta är svårt att jobba med med bara en lödkolv. Det är inte vidare lätt att flytta dom heller eftersom dom kräver specifika kretskort.

Det låter som ett intressant projekt iaf, släng upp en tråd om det när du börjar :-D Om bilen också, för den delen ;-)
av KevinAnderssoon
Jaha, får beställa ett kit och en nyare Volvo nyckel och se vad jag får ihop 😉 Det är en Volvo 740-90, har börjat med att rensa allt i stort sätt, för att bygga på 960 front, r front, r bakstöt, addon sidokjolar, 960 dörrar, glastaklucka, reggad med t5a, blir stolar och ratt från nyare v70, MÅNGA kilo ljudisolering för bästa komfort, coilovers, lite uppdaterad bakvagn, kommer bli lackerad i BMWs sahkir orange. Så den kommer högst troligt bli hatad och älskad på samma gång. Håller just nu på och svetsar igen alla hål och gömmer allt i motorutrymmet 😂 detta var väll lite kortfattat, men allt ska göras rent och fräscht, kommer troligtvis ta cirka 3 år att bygga, lagom tills äldsta sonen ska ut på vägarna.. så får se hur mycket jag kommer att får bruka den 😉
Trasig taklucka

Håller med, men det känns såd&aum[…]

Kanske turbon som jävlas då?

Detta gäller bara gamla bilar eller?

Visa din semesterbil(d)

Klockan är här nu 07:,00. Sitter i en […]