Här diskuteras allmänna bilfrågor oavsett märke som inte passar in i övriga forum.

Moderator: Moderatorer

Hej!

Vi har en BMW Rover 216 SIA 5D som stått senaste 10-åren i ett garage och bara dammat. Årsmodellen på den är 1999.
Har två frågor som jag skulle vilja diskutera med er.
Generatorn på den behöver bytas, det känns svårt att hitta en begagnad generator som passar den modellen och som man kan lita på att den fungerar under ett antal år framöver. Sedan så när man försöker koppla på kablarna på batteriet på den nu så börjar det tjuta rejält. Det börjar redan gnista och låta lite när man nuddar plus eller minuskabel mot batteriet och sedan om man sätter på den rejält eller nuddar mycket tutar det rejält från signalhornet. Vad tror ni kan vara fel om det börjar tjuta sådär när man försöker sätta på batteriet?

Jag tror att jag vill lämna in den på service för att fixa till de felen jag diskuterade ovan, vet inte om det finns mer fel men tror inte det ska vara något mer om man fixar en ny generator och sen fixar till det där ljudet. Vad skulle ni uppskatta att det går på om man lämnar in bilen på service för att fixa till allt det? Mellan 10-15 000kr?

Känns som det blir svårt att fixa allt själv med begagnade delar som ska passa och fungera osv, och sen kan servicekillarna se till så att allt annat lirar innan man för en besiktning på den osv.

Är tacksam för alla svar och tips!
KalleJ skrev:Det är väl i grunden en Honda? Kolla hondaklubben/hondaperformanceclub.
De har bättre koll än oss skulle jag gissa. Borde inte vara problem att hitta en beg eller ny hondagenerator till bra pris.
Aa Honda måste det vara såklart. Så bra koll har jag på bilar haha. Kikar på de sidorna, tack!
240 b230f lh 2.4 impulsgivarsignal

Jag har bytt tändbox och bränslebox seda[…]

https://www.youtube.com/watch?v=iu9z5m78Szw

Följande felkoder SAS-000E Rattvinkelgivare […]

Polestar 5

Är Polestar 5 och ES90 samma bil under skale[…]