Här diskuteras allmänna bilfrågor oavsett märke som inte passar in i övriga forum.

Moderator: Moderatorer

av Caveo
Hur är det möjligt att tex Audi RS6, Porsche Panamera, Mercedes e63s amg mfl. klarar Euro 6 kraven? Någon som är insatt och har något annat än bara gissningar? Jag tänker att dom släpper ju ut mer Co2 än min gamla Volvo från 2004 gjorde.

Senast redigerad av 1 Caveo, redigerad totalt 0 gånger.
Användarvisningsbild
av EjS
Euro 6 handlar väl om NOx och PM (+HC och andra ämnen).

En stor motor är bättre (i alla fall inte sämre) än en mindre motor. Ett större maxtryck i cylindern - ju större NOx utsläpp.

På motorcykelsidan ökar t.ex. KTM slagvolym för att kunna tillmötesgå Euro 6.

Förutom kan man ta bort ämnen med utsläppsrening i avgassystemet.

Sent from my iPhone using Tapatalk
av Caveo
StefanN skrev:
Caveo skrev:Jag tänker att dom släpper ju ut mer Co2 än min gamla Volvo från 2004 gjorde.
Varför skulle dom göra det?
Jag gick mest på fakta. Min volvo låg på 231 g/km. Audi RS6 -20 ligger på 265 g/km.

av Lövet
Caveo skrev:
StefanN skrev:
Caveo skrev:Jag tänker att dom släpper ju ut mer Co2 än min gamla Volvo från 2004 gjorde.
Varför skulle dom göra det?
Jag gick mest på fakta. Min volvo låg på 231 g/km. Audi RS6 -20 ligger på 265 g/km.

CO2 är inte en del av Euro-klassningen utan det handlar om andra skadliga ämnen.
av Caveo
Lövet skrev:
Caveo skrev:
StefanN skrev: Varför skulle dom göra det?

CO2 är inte en del av Euro-klassningen utan det handlar om andra skadliga ämnen.
Ok, ja det förklarar ju en del.
Användarvisningsbild
av frasse4
CO2 är direkt proportionell mot bränsleförbrukningen. En välservad Volvo 240 utan katalysator släpper ut samma mängd CO2 som en ny Volvo V90 T5 om du kör Stockholm-Göteborg. (Jag vet elak jämförelse då V90n väger 50% mer)
Varierande laddtryck Volvo 940

6uur6u6r.jpg Man slår där pilen peka[…]

Volvo 440 Överhettar

Att det ryket vitt och droppar ur avgasröret […]

240 b230f lh 2.4 impulsgivarsignal

Jag har bytt tändbox och bränslebox seda[…]